Aartsbisdom > Nieuws > Oorlogsverslaggever vertelt over Oekraïne in ‘Op Tocht’

Oorlogsverslaggever vertelt over Oekraïne in ‘Op Tocht’

In het maartnummer van ‘Op Tocht’ een interview met Daphne Wesdorp, die het afgelopen jaar verslag deed van de oorlog in Oekraïne. Ze vertelt uitgebreid over haar werk in moeilijke omstandigheden: “Als ik in Oekraïne iemand interview op het ergste moment van zijn of haar leven, dan voel ik voldoening. Ik vind het echt een privilege dat ze mij vertrouwen om hun verhaal te vertellen. Daar doe ik het voor.”

Voor Wesdorp is haar werk in Oekraïne haar roeping, maar ook dan kun je teveel van jezelf vragen heeft ze ondervonden. “Op een gegeven moment interviewde ik een vrouw wiens zoon was omgekomen. Het deed me niet zoveel, zo merkte ik tijdens haar verhaal. Ik dacht, terwijl ik naar haar luisterde: ‘Heb je nog meer want dit is niet genoeg voor een verhaal.’ Toen wist ik: ik moet nu naar huis, want ik ben numb geworden. Het leed raakte me niet meer, ik was afgestompt. Toen ben ik drie maanden naar huis gegaan. Je moet weten wanneer je een stap terug moet doen, anders kun je niemand meer van dienst zijn.”
Ze is een achternichtje van kardinaal Willebrands en ziet dat geloof vaak een grote rol speelt in conflictgebieden. “In Oekraïne merk ik opnieuw heel sterk dat op elke plek waar oorlog wordt gevoerd, de Kerk enorm veel steun biedt. En geloof geeft ook individuele mensen kracht en steun. Zoals aalmoezenier Kupchenenko tegen me zei: ‘Er zijn geen atheïsten in Bachmoet’.”

Dit nummer van ‘Op Tocht’ besteedt ook uitgebreid aandacht aan de Kisiclub in de parochie St. Maarten. Kinderen van deze Kisiclub komen daar elke derde zondag van de maand ‘s middags bij elkaar. Initiatiefnemer is Marianne van der Laan, die bevlogen vertelt over dit project. Ook in deze editie: een verslag van de Dag van het Jodendom in Dieren. De Liberaal Joodse Gemeente had leden van de plaatselijke kerken uitgenodigd om deel te nemen aan de dienst van sabbat in de Dierense synagoge. Onder de aanwezigen waren leden van de Protestantse gemeentes en de St. Eusebiusparochie. Ook mgr. Woorts en zusters Trappistinnen van Abdij Koningoord in Arnhem waren aanwezig. Na de maaltijd waren er lezingen over twee sterke vrouwen – het thema van deze Dag van het Jodendom.
Diocesaan diaconaal werker Tom van Vilsteren doet verslag van het bezoek dat een groep van Missio Nederland bracht aan de Pauselijke Missiewerken in Rome. De groep bestond uit diverse mensen van Missio en de verantwoordelijke personen voor missie in de bisdommen. En Emma de Jong (Museum Catahrijneconvent) schrijft over de kelk van pastoor Kerkhof: deze wordt bewaard in de Martinuskerk van Gendringen (parochie Maria Laetitia) maar Gendringen kende nooit een pastoor Kerkhof. Welk verhaal gaat hierachter schuil?
In plaats van de vaste column van kardinaal Eijk is in dit nummer van ‘Op Tocht’ de integrale tekst van zijn boodschap bij gelegenheid van de Veertigdagentijd gepubliceerd, getiteld ‘Bekleedt u met de nieuwe mens’. Hierin gaat de aartsbisschop van Utrecht in op de actualiteit: “Tijdens het schrijven van deze brief voor de Veertigdagentijd volgden de berichten uit het door aardbevingen getroffen Turkije en Syrië elkaar snel op. Elke dag werd het dodental naar boven bijgesteld en hoorden we hartverscheurende verhalen.”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: