Aartsbisdom > Nieuws > Oktobernummer Op Tocht met kardinaal De Jong-special

Oktobernummer Op Tocht met kardinaal De Jong-special

Het oktobernummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ staat grotendeels in het teken van de postume uitreiking van de Yad Vashem-onderscheiding aan kardinaal De Jong. Naast een uitgebreid (foto)verslag van de bijeenkomst bevat de special onder meer een interview met emeritus pastoor De Froe, die zijn eerste H. Mis vierde op de ziekenkamer van de kardinaal.

Ook in dit nummer: een terugblik op de diakenwijding van Wim Kremer en een artikel over de torenmonstrans en miskelk van de geloofsgemeenschap in Hoogland (parochie OLV van Amersfoort). Kardinaal Eijk schrijft in zijn column dit keer over geloofsoverdracht door catechese.

Vanuit Brazilië levert Hermien Boudens een bijdrage aan dit oktobernummer. Zij ging na haar theologiestudie aan de KTUU in 1989 naar Brazilië om te werken met en voor de Kerkelijke Basisgemeenschappen. Nu is Boudens als Missionair Werkster verbonden aan en mede verantwoordelijk voor de Stichting van de Kerkelijke Basisgemeenschappen, die de Basisgemeenschappen in drie bisdommen (Caruaru, Pesqueira en Garanhuns) begeleidt. In deze editie van ‘Op Tocht’ schrijft zij over geloof en politiek in Brazilië in een spannende periode: “Sinds Dilma Rouseff voor een tweede termijn als president van Brazilië werd herkozen in 2014 en daarna in 2016 werd afgezet, sinds de verkiezing van Jair Bolsonaro in 2018 en de uitbraak van de coronapandemie in 2020 is het politiek-economisch-sociale scenario verslechterd en is de kloof tussen arm en rijk beduidend vergroot,” aldus Boudens.
In de multiculturele samenleving van Brazilië “hebben we dagelijks te maken met een toenemend religieus fundamentalisme dat de strijd voor mensenrechten van vrouwen, landarbeiders, minderheidsgroeperingen en milieuactivisten vaak met geweld te lijf gaat,” zo schrijft Boudens. “Aan de andere kant waren in de afgelopen maanden de publieke debatten over democratie en het belang van medezeggenschap aan de orde van de dag. Allerhande groeperingen uit Kerk en samenleving organiseerden workshops, video’s, podcasts en teksten om het debat vorm te geven.”
Boudens doet in het artikel ook verslag van haar werk en het synodale proces in de Braziliaanse Kerk. Ze maakt zich zorgen over het toenemend religieus fundamentalisme in Brazilië, “wat intolerantie, discriminatie, manipulatie en een heel scala van fobieën in stand houdt. Ik houd mijn hart vast. Een synodale Kerk kan een belangrijk instrument zijn om het tij te keren. Een mooie kans om de participatie en waarachtige gemeenschapszin te stimuleren en recht te doen aan de kleinen der aarde.”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: