Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe katholieken bijeen in abdij Koningsoord

Nieuwe katholieken bijeen in abdij Koningsoord

In abdij Koningsoord (Oosterbeek) kwamen op 18 november zestien nieuwe katholieken samen. Het was één van de twee bijeenkomsten die het Aartsbisdom Utrecht dit jaar organiseerde voor mensen die in de laatste twee jaren (2015-2016) zijn toegetreden zijn tot de R.-K. Kerk. Voor de eerste groep was er in april een ontmoetingsdag in Utrecht. In Koningsoord was ‘mystiek’ het centrale thema. Pastoor H. ten Have (parochie Zalige Titus Brandsma) verzorgde een inleiding en zr. Scholastica hield een persoonlijk verhaal.

Medeorganisator Marga Meier: “Sommige mensen waren in de abdij verbaasd dat ze niet bij een oud gebouw terecht kwamen, maar in een prachtig ontworpen nieuw gebouw. Eén van de zusters, die architectuur heeft gestudeerd, ontwierp het samen met een architect van buiten. Het is mooi, fris en heeft de stille sfeer van een klooster, waar gebeden wordt.”

nieuwe-katholieken-3-klDe dag startte met een Eucharistieviering in de abdijkerk. Daarna volgde een voorstelronde, waarbij ieder vertelde over zijn/haar toetreden tot de R.-K. Kerk. “De gemiddelde leeftijd van de aanwezigen was deze dag redelijk laag, de jongste is 18 jaar. Sommige mensen zijn katholiek geworden na al lange tijd actief te zijn geweest in de kerk. Met gevoel voor humor werd gezegd dat het wel eens tijd werd ‘om uit de illegaliteit te komen’. Ieder ging in dit proces zijn eigen weg, de deelnemers waren veelal op zoek naar een plek waar ze hun geloof kunnen ervaren. Het zijn zeer blije mensen,” vertelt Meier.
Pastoor Henri ten Have hield aansluitend een inleiding waarin hij uitlegde wat voor verschillende ‘stromingen’ zich binnen ons spiritueel leven bewegen, waar de mystiek onder valt. Meier: “Grenzen zijn daarbij niet altijd even duidelijk aan te geven. Uiteindelijk geeft mystiek een antwoord op het verlangen in ons naar waarheid/liefde. Volgens Ten Have doen mystieke ervaringen zich zeker niet aan iedereen voor. Wel kunnen ze zich zomaar overal voordoen en zijn ze niet af te dwingen. Mystiek is intiem, waarbij de grens tussen jou en God wegvalt. Je wordt gegrepen door Gods schoonheid, liefde en licht. Het is de beweging van God naar de mens.”

De groep nieuwe katholieken volgde deze dag samen met de zusters de gebedstijden. Na de lunch (“heerlijke soep,” aldus Meier) gingen de deelnemers verder in gesprek met pastoor Ten Have. Daarna was er ruimte om even buiten rond te kijken. Meier: “Tussen alle regendagen hadden wij een prachtige zonnige dag getroffen.”
Zr. Scholastica vertelde vervolgens over haar roeping. Ze vroeg om vragen vanuit de groep, om aan de hand daarvan haar verhaal te kunnen vertellen. Meier: “Door de openheid in haar antwoorden was haar verhaal heel boeiend. Het verlangen, de angst, de zoektocht naar de juiste plek, de woestijn waarin je met jezelf geconfronteerd wordt, maar ook de bijzondere momenten, die je helpen en inspireren om door te gaan. Het zijn de tekenen in het leven dat God nabij is. Dat deze weg de goede weg is. Die moet je in herinnering houden. Woorden van mensen die diepe indruk op je leven maken, zoals die van de novicemeesteres die haar meegaf: ‘de woestijn lokt je naar God’.”
Het was volgens Meier “een volle, mooie dag, waarna mensen na het avondgebed stralend naar huis gingen. ‘Ik neem heel veel mee, om over na te denken,’ zo zei één van de aanwezige nieuwe katholieken. Dat ons geloof ons steeds mag blijven inspireren en verder helpen.”