Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoetingsdag kerktoetreders in Utrecht

Ontmoetingsdag kerktoetreders in Utrecht

Bezoek aan bisschopshuis en Museum Catharijneconvent

Veertien mensen die in het Aartsbisdom Utrecht de afgelopen twee jaar zijn toegetreden tot de R.-K. Kerk, kwamen op zaterdag 23 april bijeen in Utrecht. Daar werd door het aartsbisdom een ontmoetingsdag voor deze ‘nieuwe katholieken’ gehouden. De deelnemers varieerden in leeftijd van 32 tot 82 jaar, maar allen waren blij met de stap die ze hebben gezet. Ze werden ontvangen in het bisschopshuis, waar ze verwelkomd werden door vicaris Pauw, de organisator van de dag.

Het programma startte met een Eucharistieviering in de mooie Willibrordkapel in het bisschophuis. Daarna vertelden de aanwezigen elkaar waarom ze tot de Kerk waren toegetreden. Medeorganisator Marga Meier: “Veel van hen hadden een verleden in een protestantse kerk. De sacramentele kern van de R.-K. Kerk bleek onder meer een belangrijke reden voor deze toetreding. Ieder was daarin zijn of haar eigen pad gelopen.” Mgr. Woorts gaf vervolgens een rondleiding door het gebouw en vertelde over de geschiedenis van het pand.

Nieuwe katholieken kapel kl Nieuwe katholieken zaal kl

Na de lunch vertrok de groep naar Museum Catharijneconvent, waar van verschillende christelijke stromingen het erfgoed wordt beheerd. Daar gaf mgr. Woorts een toelichting bij een aantal kunstwerken. Aanvankelijk was het plan om als groep de tentoonstelling over Maria te bezoeken, maar door de grote drukte bleek dit niet haalbaar. Wel kon iedereen op eigen gelegenheid deze expositie bezoeken, maar iedereen koos ervoor om mgr. Woorts te volgen. Het eerste ‘object’ dat hij toelichtte, was de oudste gevonden codex in Nederland. Deze is mooi versierd met onder andere de symbolische afbeeldingen van de vier evangelisten. Zo liep de groep langs schilderijen, beelden en heilige voorwerpen uit de rooms-katholieke traditie.

Nieuwe katholieken Catharijneconvent 1 kl Nieuwe katholieken Catharijneconvent 2 kl

Nieuwe katholieken groep kl

Meier: “Teruglopend naar de Maliebaan kwamen we ook langs het huis dat ooit is gebouwd in opdracht van de enige Nederlandse paus: Adrianus VI. Voor dit gebouw staat sinds enige tijd een mooi standbeeld van hem. Tevens zagen we de Domtoren, met helemaal bovenop een vaantje met de heilige Martinus, de patroonheilige van de stad Utrecht. Zijn mantel, waarvan hij de helft wegschonk aan een naakte bedelaar, is rood-wit gekleurd. Deze kleuren zie je terug in het wapen van Utrecht.”
De dag werd afgesloten met het bidden van de vespers. Voor de mensen die in de laatste twee jaar het Vormsel hebben ontvangen en niet op 23 april aanwezig waren, is er op zaterdag 18 november een bijeenkomst in het klooster in Oosterbeek. Die dag is ‘mystiek’ het centrale thema. Pastoor H.W.M. ten Have verzorgt dan een inleiding en de aanwezigen horen een persoonlijk verhaal door één van de zusters.

Aanmelden: bij Marga Meier, e-mail: marga.meier@outlook.com, onder vermelding van ‘dag nieuwe katholieken’.