Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Enschede > Kardinaal bij Ariëns-herdenking: ‘kloof tussen arm en rijk groeit’

Kardinaal bij Ariëns-herdenking: ‘kloof tussen arm en rijk groeit’

De Utrechtse aartsbisschop kardinaal Eijk was dit jaar de hoofdcelebrant tijdens de traditionele Ariëns-gedachtenisviering in de St. Jacobuskerk in Enschede. In zijn preek wees kardinaal Eijk op de actualiteit van de ‘sociale kwestie’ die in de tijd van Alphons Ariëns speelde: “Er is een snel toenemende kloof tussen arm en rijk. De hoger opgeleiden zorgen goed voor zichzelf en delen in de huidige groei van de economie. Maar niet iedereen deelt daarin. In 2016 nam de werkeloosheid in Enschede ondanks de economische groei in de regio zelfs toe. En deze week werd bekend dat de Siemens-vestiging in Hengelo zal worden afgestoten, met 600 ontslagen als gevolg.”

Alphons Ariëns (1860-1928) kreeg bekendheid als drankbestrijder en voorvechter van de arbeidersrechten, vooral in de stad Enschede. Zijn zaligverklaringsproces startte in 1958. Deze gedachtenisviering is altijd op de derde zondag van november. Concelebrant tijdens deze Eucharistieviering was pastoor A.G.M. Monninkhof (Jacobus de Meerdere-parochie Enschede). Voorts assisteert Th. Reuling ofs, als permanent diaken verbonden aan de parochie H. Gabriël te Didam e.o., tevens lid van de Orde van Franciscaanse Seculieren (ofs) en van het Ariëns Comité. Medewerking verlenen het Ariëns Koor uit Enschede en de Kon. Enschedese Leo Harmonie, in 1893 door Ariëns zelf opgericht.

Kardinaal Eijk zette in zijn preek de schijnwerper op de mensen “die onderaan de samenleving bungelen en het niet best hebben. Wie geen werk heeft, krijgt tegenwoordig een lage uitkering waar men nauwelijks van rond kan komen, waardoor men gedwongen is schulden te maken. Er zijn mensen met een fulltime baan die ondanks dat te weinig verdienen om rond te komen. Veel gezinnen leven onder de armoedegrens.” En wat als de economie in de toekomst opnieuw een terugval beleeft? Het is duidelijk, “de sociale kwestie, zo actueel in de tijd van mgr. Ariëns, is weer helemaal terug.”

Alphons Ariëns was een waakzame man die woekerde met zijn vele talenten, aldus kardinaal Eijk: intelligentie, organisatievermogen, als schrijver en als priester. En hij woekerde vooral met zijn grootste talent; zijn liefde voor God en zijn medemens. Dat deed hij als kapelaan in Enschede maar ook daarna als pastoor in Steenderen en Maarssen.
“Als samenleving zouden we ons aangesproken kunnen voelen door de parabel van de talenten en de wijze waarop mgr. Ariëns met zijn talenten heeft gewoekerd. Maar ook persoonlijk zouden wij ons daardoor aangesproken kunnen voelen. Hebben wij ook persoonlijk een waakzame blik voor de noden van anderen? Zijn we waakzaam genoeg om Jezus – op welk moment Hij ook ineens voor onze neus komt te staan – recht in de ogen te kunnen kijken? Dat is een vraag die ieder van ons persoonlijk moet beantwoorden, in geweten. Dat wil zeggen: voor God.”

Klik hier om de gehele preek te lezen

Tags: