Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Brielle > Nationale Bedevaart Brielle: ‘Elkander dragend in geloof’

Nationale Bedevaart Brielle: ‘Elkander dragend in geloof’

In en om de kerk van de H.H. Martelaren van Gorcum in Brielle vindt zaterdag 9 juli de Nationale Bedevaart plaats. De bedevaart leidt naar het heiligdom van de heilige Martelaren van Gorcum aan het Rik 5 (Hoek De Rik-Kloosterweg) te Brielle. De laatste vier beelden van de negentien martelaren worden momenteel gerestaureerd, dit is naar verwachting afgerond op de dag van de Nationale Bedevaart. De monumentale ommegang (de overdekte gang rondom het martelarenveld) wordt ook gerestaureerd, deze is in september gereed.

Aan de rand van Brielle werden in 1572 negentien geestelijken door de Watergeuzen gemarteld en door opgehangen. Het waren met name Franciscanen, afkomstig uit Gorcum. Ze werden gedood omdat ze weigerden hun geloof in de H. Eucharistie en hun trouw aan de paus op te geven. Het was de tijd van de Opstand tegen Spanje, van godsdiensttwisten tussen protestanten en katholieken. De katholieken hadden zwaar te lijden; vele kloosters werden gesloten. Alleen al in 1572 werden ongeveer honderd geestelijken vermoord. De meesten zijn in de vergetelheid geraakt, maar ‘de martelaren van Gorcum’ niet. Dat is ongetwijfeld mede te danken aan het feit dat ze in 1867 heilig zijn verklaard.

Turfschuur
In de 19de eeuw hebben katholieken de grond gekocht waar de martelaren werden opgehangen. Er werd een houten kapel gebouwd en een binnenplaats gecreëerd, het zogenoemde martelveld. Later is er een grote stenen kerk gebouwd. Op het martelveld zijn met een betonnen rand de omtrekken aangegeven van de turfschuur, waar de martelaren indertijd gedood werden. In de kerk staat een reliekschrijn met hun beenderen.
‘Den Briel’ is een nationaal bedevaartsoord. Het hele jaar door, maar speciaal rond 9 juli, gaan katholieken uit heel Nederland en daarbuiten erheen op bedevaart om de martelaren van Gorcum te gedenken en gesterkt te worden in het geloof.
In het heiligdom zijn ook gedenktekenen van drie ‘jonge’ martelaren geplaatst: van de heilige zuster Benedicta van het Kruis (Edith Stein), van de zalige Karl Leisner en van de zalige Titus Brandsma. Zij zijn drie martelaren uit de Tweede Wereldoorlog en indrukwekkende geloofsgetuigen van ‘onze tijd’.

Programma Nationale Bedevaart:
11.00 uur: Eucharistieviering, hoofdcelebrant mgr. A.H. van Luyn s.d.b.
Muzikale ondersteuning: gemengd koor St. Jozefkerk uit Rozenburg.
13.15 uur: Rozenkransgebed
14.00 uur: Kruisweg
15.00 uur: Vesperviering met processie en pelgrimszegen

EIGEN VERVOER
Rotterdam richting Europoort, borden Brielle volgen.
Bij Brielle richting Tinte.
Linksaf: GJ van den Boogerweg.
Rechtsaf: De Rik. Beperkte parkeergelegenheid.

OPENBAAR VERVOER
Vanaf Rotterdam CS metro naar Spijkenisse Centrum.
Connexxion-bus 103 naar Brielle, halte Rugge.
Linksaf: GJ van den Boogerweg, rechtsaf: De Rik.
Reistijd vanaf Rotterdam ca. een uur.

SPECIALE BUSDIENST
Vanaf Rotterdam CS naar Brielle en terug.
Vertrek om 10.00 uur vanaf het Kruisplein.
Opgave via tel.: 010 2815171.

Tags: