Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Mgr. Woorts opent meditatiepark Rosarium Mariae

Mgr. Woorts opent meditatiepark Rosarium Mariae

In Renkum wordt op 27 mei (Eerste Pinksterdag) het Rosarium Mariae officieel geopend door de Utrechtse hulpbisschop H.W. Woorts. Het Rosarium Mariae is een meditatie- en wandelpark rondom de beroemde bedevaartskerk in Renkum. De 20 mysteriën van de rozenkrans worden uitgebeeld als iconen, in mozaïek en in keramiek, geplaatst in statig houten kapellen in een oase van groen en rust. Voorafgaand aan de opening verzorgt dr. Antoine Bodar een lezing over ‘De mysteriën van de rozenkrans en de betekenis van Mariaverering in deze tijd’, gevolgd door een Vesperviering.

De kerk OLV ten Hemelopneming te Renkum is al ruim 80 jaar een bedevaartkerk. In 1923 werd RK kerk OLV Ten Hemelopneming te Renkum opgeleverd, het gebouw was een ontwerp van architect Jos Cuypers. De kerk is een bedevaartskerk geworden door het beroemde Mariabeeld uit 1380, Maria als zetel der Wijsheid, de Sedes Sapientiae. Dit middeleeuwse beeld was meer dan drie eeuwen spoorloos, het is dan ook bijzonder dat het beeld na zo’n lange tijd weer opdook. In 1928 werd het met veel enthousiasme binnengehaald en kreeg het zijn huidige plaats in de kerk. Jarenlang was Renkum een bloeiend bedevaartsoord.
Ook nu zijn er jaarlijks diverse activiteiten rondom het beeld Maria van Renkum; bijzonder is de jaarlijkse ziekenbedevaart in mei (in 2012 voor de 56ste keer), tegenwoordig de Mariabedevaart genoemd. Daarnaast zijn er de Gelderse Bedevaart, de Poolse Bedevaart en bedevaarten van groepen van buiten de parochie die onze bedevaartkerk bezoeken. Dit soort bedevaarten trokken 30 – 40 jaar geleden honderden mensen, waarbij grote processieoptochten werden gehouden.

20 afbeeldingen
Toch neemt de belangstelling voor Renkum als bedevaartsplaats af, daarom besloot de parochie in 2010 om een poging te doen Renkum als bedevaartsoord te revitaliseren. De keuze viel op een rondom de kerk gelegen voormalig processiepark, verwaarloosd en nauwelijks toegankelijk. Na uitvoerige gesprekken van de locatieraad met pastoor Henri ten Have is gekozen voor een rozenkranspark, genoemd Rosarium Mariae. Centraal staan daarbij de rozenkransmysteriën. Deze vertellen het verhaal van Jezus en Maria in 20 afbeeldingen, ingedeeld in vier groepen. “Met het inrichten van een rozenkranspark voor het dorp Renkum en de kerk OLV Ten Hemelopneming kunnen we een verdieping en verbreding aanbieden voor bezoekers aan onze kerk en bedevaartgangers. We voegen naast het bestaande een extra dimensie aan de bedevaarten toe en vergroten ook we de toeristische aantrekkelijkheid van het dorp Renkum,” aldus de locatieraad.

27 mei (Eerste Pinksterdag)
Vanaf 15.00 uur
O.L.V. ten Hemelopneming kerk