Aartsbisdom > Diaconie > Video: diaken Jouke Schat actief voor Voedselbanken Nederland

Video: diaken Jouke Schat actief voor Voedselbanken Nederland

Jouke Schat is bestuurslid van Voedselbanken Nederland en diaken van het Aartsbisdom Utrecht. In een nieuwe video op katholiekleven.nl vertelt hij bij het distributiecentrum van de Voedselbank in Utrecht dat 172 Voedselbanken met 13.000 vrijwilligers in Nederland ongeveer 150.000 mensen helpen.

“Een derde van al ons voedsel in Nederland wordt verspild. Wist je dat er 235 miljoen broden per jaar worden weggegooid?” Een deel daarvan komt bij de Voedselbanken terecht. “Veel kerken zijn uitgiftepunten voor de Voedselbank”, vertelt de diaken.
Hij heeft gemerkt dat armoede voorkomt op plaatsen waar je het niet zou verwachten: “Soms zie je mensen in grote villa’s wonen en denk je: die zal het wel goed gaan. Maar dat is lang niet altijd het geval. Bijvoorbeeld ook hoogopgeleide mensen die een goede baan hadden, maar als zzp’er op een gegeven moment ziek zijn geworden. Die kunnen ineens aan de bedelstaf komen en komen dan bij ons als Voedselbank. Mensen met een academische opleiding en die niks meer te makken hebben.”
In principe gaat het bij de Voedselbank alleen om de uitgifte van voedsel, aldus diaken Schat. “Maar sommige vrijwilligers komen bij mij als diaken en zeggen: deze meneer of mevrouw heeft geen koelkast meer die werkt, of heeft een gasstel dat het niet meer doet, of de telefoon is kapot. Of er zijn andere dingen en ze vragen: kunnen jullie als kerk daar wat aan doen? Daarvoor hebben wij de diaconie van de kerk. Een soort potje voor mensen in moeilijkheden. Daaruit kunnen wij soms mensen helpen met essentiële dingen die ze nodig hebben in het leven.”
“Als katholiek zeg ik: we doen twee dingen met dit werk. Aan de ene kant proberen we verspilling terug te dringen. Dat is iets waar wij als Kerk sinds paus Franciscus zijn mooie encycliek Laudato si’ schreef weer erg op gepinpoint zijn. En aan de andere kant helpen we mensen in armoede. Het is een kwestie van vandaag ik, morgen gij. Of vandaag jij, morgen ik. Het kan ons allemaal overkomen. En dan ben je blij dat je geholpen wordt. Met een lach en met vriendelijkheid. Omdat mensen het fijn vinden om te helpen hier.”

Ga voor meer video’s, podcasts, artikelen en fotoseries naar www.katholiekleven.nl

Tags: