Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Zwolle > Mariaprocessie in Zwolle met kardinaal Eijk

Mariaprocessie in Zwolle met kardinaal Eijk

Op 15 augustus (Hoogfeest van Maria ten Hemelopneming) was er voor de zesde keer een Mariaprocessie rondom de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming te Zwolle. In zomerse temperaturen liepen vele parochianen, leden van de vier koren, het Michaelgilde (Zwolle staat onder de bescherming van de aartsengel Michael), diaken Van Dalen, pastoor Boogers, emeritus priester Bosch (achttien jaar kapelaan in Zwolle) en kardinaal Eijk onder het zingen van Marialiederen de route. Aansluitend was er om 19 uur een feestelijke Eucharistieviering met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant.

Pastoor Boogers van de Zwolse Thomas a Kempisparochie: “De Basiliek was helemaal bezet met biddende en zingende gelovigen. Er was prachtige bloemversiering en uiteraard ontbraken de geelwitte vaandels niet. Ook prominent aanwezig: diverse eeuwenoude Mariavaandels en de eretekenen van een basiliek, zijnde het conopeum en het tintinnabulum.”

processie-zwolle-binnen-klein processie-zwolle-beeld-klein

Binnen de Thomas a Kempisparochie zijn vijf van de acht kerken toegewijd aan Maria, waarvan aan de Lieve Vrouw Tenhemelopneming. Kardinaal Eijk ging in zijn homilie in op de actualiteit van de Olympische Spelen te Londen, waarin het ging om winnen of verliezen. Kardinaal Eijk: “Maar weinigen behaalden het hoogste, zijnde goud. Er zijn in dat opzicht vele verliezers. Je zou kunnen zeggen verlies hoort bij ons leven. Echter in gelovige levenshouding valt er veel te winnen. Zoals Maria dat in haar jawoord tot God, met alle gevolgen van dien, zichtbaar heeft gemaakt. Verschillende verhalen uit de Bijbel vertellen ons over haar inzet, passie en trouw aan haar Zoon, Jezus Christus. Vandaar dat zij uiteindelijk mocht winnen, namelijk zonder de besmetting van de erfzonde, direct opgenomen worden in de hemel.”

processie-zwolle-eijk-1-klein processie-zwolle-eijk-2-klein

Aan het einde van de Eucharistieviering was er gelegenheid om een kaarsje te ontsteken bij Maria. Er ontstond een lange stoet van mensen die hun lichtje, hun intentie daarbij plaatsten op haar voorspraak bij de Heer. Ondertussen werden opnieuw mooie Marialiederen gezongen, waarna de bisschoppelijke zegen werd gegeven. Pastoor Boogers: “Na afloop was er koffiedrinken onder de Peperbus toren en vooral ook op het plein, want de temperatuur was nog heerlijk. Kardinaal Eijk had daarbij alle tijd voor korte ontmoetingen met verschillende mensen die met hun vragen bij hem kwamen. Al met al een bijzondere avond om op terug te kijken.”

processie-zwolle-kaarsje-klein

Foto’s: © Hans Smit – www.hanssmit-fotografie.nl