Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester W.H. Schuurmans overleden

Emeritus priester W.H. Schuurmans overleden

In het streekziekenhuis Koningin Beatrix te Winterswijk is op 19 augustus de zeereerwaarde heer Wilhelmus Henricus Schuurmans overleden. Hij werd geboren te Groenlo op 1 januari 1928. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1954 was hij achtereenvolgens kapelaan te Lutten-Slagharen, Gaanderen, Winterswijk, Arnhem (H. Johannes de Doper) en Utrecht (H. Joseph).

Op 15 augustus 1972 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de H. Josephparochie te Utrecht en op 16 mei 1981 tot pastor en deservitor te Winterswijk. Per 1 maart 1992 werd Schuurmans tevens benoemd tot hoofdverantwoordelijk pastor van de H. Hart- en St. Georgiusparochie te Bredevoort. Op 1 augustus 1995 ging hij met emeritaat.

“Als priester van het Aartsbisdom Utrecht heeft hij zijn gaven van hoofd en hart op vele plaatsen in dienst gesteld van het pastoraat. Hij was daarin in de positieve zin van het woord letterlijk ‘relativerend’. Hij hield er niet van om zaken op de spits te drijven maar probeerde relaties te bewaren. Dat weerhield hem er overigens niet van om de dingen vrijmoedig bij de naam te noemen als hij vond dat ze gezegd moesten worden,” schrijft kardinaal Eijk onder meer in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht verstuurde.
“Tamelijk onverwacht bleken zijn toch niet geringe krachten op te zijn. In geloof ontving hij te midden van zijn naaste familie het sacrament van de ziekenzalving. Hij aanvaardde het laatste stukje van zijn levenstocht, dat bepaald niet gemakkelijk voor hem was. Dankbaar voor zijn leven vertrouwen wij hem toe aan de Levende Heer en bidden wij hem een behouden thuiskomst toe.”

De avondwake vindt plaats op vrijdag 24 augustus 2012 om 19.00 uur in de H. Calixtuskerk, Kerkstraat 8 te Groenlo.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 25 augustus 2012 om 10.30 uur in bovengenoemde kerk, waarna de begrafenis volgt op de R.K. begraafplaats aan de Lichtenvoordseweg te Groenlo.

Lees hier het volledige overlijdensbericht