Aartsbisdom > Nieuws > Marianum-museum De Meern sluit deuren

Marianum-museum De Meern sluit deuren

Het Marianum-museum in de Meern heeft deze zomer zijn deuren gesloten, de materialen krijgen vanaf september onderdak in Leiden. De objecten worden samengevoegd met de collectie religieuze voorwerpen van het Greccio-museum aldaar. Beheerder Johan Vleugels van het Marianum is blij dat er voor de collectie een nieuwe plek is gevonden: “Het opbouwen van de Marianum-collectie is mijn levenswerk geweest.”

Het doet Vleugels pijn om afscheid te moeten nemen van het Marianum-museum, “maar mijn gezondheid laat het niet meer toe om dit alles goed te behartigen,” zo laat hij weten. “Diverse voorwerpen zijn in de loop der jaren geschonken door medeparochianen, daarvoor ben ik hen allen dank verschuldigd. Het is fijn te weten dat alles weer op een goede plaats terecht komt.”

Franciscanen
Devotionaliamuseum Greccio aan de Lange Mare 79 in Leiden werd geopend om de herinnering aan de Franciscanen levendig te houden. Zij verlieten eind 2010 na 565 jaar de stad Leiden wegens gebrek aan opvolging. De naam ‘Greccio’ is ontleend aan een dorpje in de buurt van Assisi in Italië. Daar vierde St. Franciscus, stichter van de orde van de minderbroeders Franciscanen, als eerste met een levende kerststal het Kerstfeest.
Begin september 2010 is een begin gemaakt met de restauratie van de gewelvenkelder van de Hartebrugkerk, die als opslagplaats diende. Met behulp van een aantal vrijwilligers heeft de initiatiefnemer de ruimte omgetoverd tot een ‘museum’ voor allerlei soorten kerkelijke  attributen. De gedachte van de initiatiefnemer was dat vele devotionalia in de vergetelheid dreigen te raken. De collectie van ruim tweehonderd kruisbeelden, heiligenbeelden, rozenkransen, iconen, wijwaterbakjes, paramenten, liturgisch vaatwerk, liturgische boeken en kerkmeubelen wordt in september dus uitgebreid met de collectie van het Marianum uit De Meern.

Meer informatie: http://www.greccio.webklik.nl/page/homepage