Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Overdinkel > Jubileum St. Gerardus Bedevaart geslaagd

Jubileum St. Gerardus Bedevaart geslaagd

Onder fraai najaarsweer vond op 21 oktober in Overdinkel de Gerardusprocessie plaats. De jaarlijkse pelgrimage naar het Twentse grensdorp beleefde dit keer een bijzondere editie: het was voor de honderdste keer dat de plechtige tocht met gebed en zang door het processiepark achter de kerk trok.

Het eeuwfeest van de Gerardusprocessie was afgelopen zondag aanleiding voor tal van jubileumactiviteiten. Zo waren de omgeving van de kerk en aanpalende straten uitbundig versierd en was kardinaal Eijk te gast. De aartsbisschop van Utrecht was hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering in het park.

‘Grote belangstelling’
Nadien volgde de processie door het in prachtige herfsttinten gekleurde processiepark. De deelnemers trokken met gebed  en zang over de bospaden langs stilteplekken, staties en kapelletjes. “De jubileumactiviteiten en de aanwezigheid van kardinaal Eijk zorgden samen voor een grote belangstelling. De deelname was beduidend meer dan de gangbare aantallen pelgrims in de afgelopen jaren,” aldus Harry Nijhuis van de parochie Maria Vlucht waartoe Overdinkel behoort.

jubileumoverdinkel3 jubileumoverdinkel2

De jaarlijkse bedevaart naar Overdinkel heeft een rijke traditie en historie. Tussen de jaren dertig en zeventig van de vorige eeuw trok de processie ter ere van de Heilige Gerardus Majella tussen twintig- en dertigduizend bezoekers uit alle delen van Nederland. Deze aantallen worden in het nieuwe millennium niet meer gehaald, maar nog altijd vinden ongeveer drieduizend gelovigen, voornamelijk uit Twente, de Achterhoek, maar ook uit andere delen van Nederland en het Duitse grensgebied de weg naar Overdinkel.
Ter gelegenheid van het honderdjarige jubileum van de Gerardusprocessie is er een speciaal herdenkingsboek uitgegeven met een historisch overzicht en rijkelijk geïllustreerd met foto’s. Voor meer informatie of bestellen van dit bijzondere boek: gastdamesgmpo@kpnmail.nl

jubileumoverdinkel4