Aartsbisdom > Nieuws > R.K. Jeugdfonds Vicariaat Utrecht

R.K. Jeugdfonds Vicariaat Utrecht

Het R.K. Jeugdfonds Vicariaat Utrecht heeft ten doel jongerenprojecten in het Vicariaat Utrecht te bevorderen die erop gericht zijn jongeren bij elkaar te brengen, uit te dagen en te inspireren rond gelovige thema’s. Op 1 september 2011 besloot de aartsbisschop van Utrecht, kardinaal W.J. Eijk, tot de oprichting van dit Jeugdfonds. Het fonds is vooral geïnteresseerd in “verfrissende en creatieve ideeën – omdat er zoveel behoefte aan is,” meldt de website.

“Hedendaagse jongeren leven in een snelle, vluchtige samenleving die vol prikkels zit,” zo staat onder het kopje ‘doel en criteria’ op de site van het fonds te lezen. “Hoe bereik je deze jongeren? Hoe komen we boven de hectiek en het lawaai van alle dag uit? En als we ze al bereiken, hoe brengen we dan het geloof ter sprake? Het R.K. Jeugdfonds is zich ervan bewust dat het niet eenvoudig is om in deze tijd jongeren te bereiken, hen te boeien en te binden.
Toch wil het R.K. Jeugdfonds parochies, geloofsgemeenschappen of instellingen stimuleren om verfrissende en creatieve ideeën in te zenden, omdat er zoveel behoefte aan is. Immers, jongeren van vandaag zijn mensen van alle tijden. Ook jongeren zijn op zoek naar zingeving. Zij hebben als ieder mens hun dromen,  vragen en zorgen, maar bij wie kunnen ze daarmee terecht? Zij hunkeren naar vriendschap en liefde, naar iemand die om ze geeft en onvoorwaardelijk van ze houdt. Dan is het fijn dat jongeren in een veilige omgeving met leeftijdsgenoten en onder deskundige begeleiding zichzelf kunnen zijn en kunnen groeien. En bij wie kunnen ze dan beter terecht dan bij Hem die gezegd heeft: ‘Komt allen tot Mij, … Ik zal je rust en verlichting schenken…’ (Mt. 11, 28-30).”

5 b’s
“Om bovenstaande missie te realiseren wil het R.K. Jeugdfonds projecten ondersteunen die het vermogen hebben jongeren te bereiken, hen te boeien en blijvend te binden met de Kerk. Daarbij wordt ook een eigen bijdrage van de aanvrager verwacht.” Ingediende projecten moeten worden gedragen door de organisatie waartoe de aanvrager behoort, zoals bijvoorbeeld de parochie, en de projectkosten dienen gedeeltelijk gedragen te worden door de aanvragende instantie. “Projecten die aan genoemde voorwaarden (de zgn. 5 b’s) voldoen maken de meeste kans gehonoreerd te worden.”
De toetsingscriteria staan vermeld op de website. Het R.K. Jeugdfonds is voornemens geslaagde projecten breed voor het voetlicht te brengen (onder meer op de website), om ook anderen te stimuleren, te bemoedigen en op ideeën te brengen.

Aanvragen kunnen ingediend worden via het aanvraagformulier op www.rkjeugdfondsvu.nl, met een bondige omschrijving van het project, doelstelling, werkwijze, coördinatie, beoogde resultaten en begroting.

Tags: