Aartsbisdom > Nieuws > Impulsdag Dag van het Jodendom in Arnhem

Impulsdag Dag van het Jodendom in Arnhem

De Katholieke Raad voor Israël (KRI) organiseerde op 26 oktober een impulsdag in de synagoge van Arnhem. Het thema was ‘Zorg voor de naaste’. Zo’n vijftig geïnteresseerden kwamen voor deze impulsdag naar de Arnhemse sjoel. Deze dag diende als voorbereiding op de Dag van het Jodendom op 17 januari aanstaande, die voor de vijfde keer in katholiek Nederland plaatsvindt. Ook dan staat zorg voor de naaste centraal. Zorg vanuit het jodendom en christendom voor onder anderen zieken, gedetineerden, rouwenden en dak- en thuislozen.

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Herman Woorts opent de bijeenkomst. Onlangs volgde hij mgr. Ad van Luyn s.d.b. op als bisschoppelijk gedelegeerde voor de relatie met het Jodendom. In het Aartsbisdom Utrecht gaat dezer dagen ook de ‘werkgroep Kerk en Jodendom’ in een vernieuwde samenstelling van start. Mgr. Woorts bracht in Arnhem naar voren dat paus Benedictus XVI op 22 september een ontmoeting had met vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap in Berlijn. Daarbij benadrukte hij dat Joden en christenen een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de samenleving hebben.

‘Miskleunen’
Opperrabbijn Binyomin Jacobs wees erop dat mensen vaak met allerlei vragen worstelen als het om mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking gaat. “Gods wegen zijn echter ondoorgrondelijk. Gehandicapt of niet; het heeft zo moeten zijn. Van onze vereconomiseerde samenleving gaat een negatieve invloed uit wat de acceptatie van mensen met een beperking betreft. Zij zijn in economisch opzicht niet zo interessant. Maar een handicap is geen fout die er eigenlijk niet mocht zijn en de gehandicapte medemensen mogen wij niet degraderen tot miskleunen. Wij moeten de beperking aanvaarden, ook al zien wij het doel ervan niet. Je dient je naaste lief te hebben als jezelf, ook je gehandicapte medemens, die evengoed een schepping van God is.”
In het verleden waren Joden en christenen nogal eens bezig met het uitdiepen van de theologische verschillen die er tussen hen bestaan. Opperrabbijn Jacobs beklemtoonde dat er veel effectievere inzet mogelijk en nodig is. “Er is immers zoveel wat ons bindt. Er is veel aan de hand met onze maatschappij en er zijn nogal wat ontwikkelingen waarover mensen zich grote zorgen maken. Daarom moeten wij ons constructief opstellen en een positieve bijdrage aan de samenleving leveren.”

impulsdag2 impulsdag3

‘Voedselbanken’
Mgr. De Korte stelde vast dat er nog steeds een onderstroom van armoede in onze samenleving voorkomt. Vele mensen zijn op een zijspoor geraakt en wij mogen hen niet uit het oog verliezen. Daarbij zijn verschillende aspecten van belang. “Wij moeten bij deze mensen blijven, want daardoor kunnen wij veel nood verlichten. Ook moeten we weer bij hen terugkomen om opnieuw hun verhaal te beluisteren. Bovendien kunnen we als gelovigen hun problematiek bij God brengen, want christelijke zorg vraagt ook om gebed voor de naaste die in moeilijkheden verkeert. Door gebed ontvang je kracht en moed om te doen wat gedaan moet worden. Er bestaat een nauwe band tussen Eucharistie en diaconie. Jezus zegt immers zelf: ‘Alles wat gij voor de minste der mijnen hebt gedaan, hebt gij voor Mij gedaan.’ Natuurlijk moeten wij ook de handen uit de mouwen steken, onze portemonnee openen, het werk van de voedselbanken mogelijk maken, formulieren invullen en ervoor zorgen dat microkredieten beschikbaar komen, om maar enkele voorbeelden te noemen. Zorg voor de naaste vormt het beste christelijke getuigenis en onze vriendschap met Christus wordt zichtbaar in onze zorg voor de naaste. Wij leven uit bijbelse, Joodse wortels en daarbij vormen dienstbaarheid en zorg voor de naaste een opdracht die erg belangrijk is, zo besluit bisschop De Korte. Elk mens is een weerspiegeling van de Eeuwige.”
Er vond een levendige discussie plaats naar aanleiding van de inleidingen en de workshops. Bovendien werd de nieuwe website van de Dag van het Jodendom gepresenteerd: na vijf jaar was het tijd voor een nieuwe look. Tenslotte constateerde prof.dr. Gerard Rouwhorst, voorzitter van de KRI, dat ook op deze dag bleek hoeveel Joden en christenen gemeenschappelijk hebben. “Er is veel wat ons bindt.”

Meer informatie: www.dagvanhetjodendom.nl

Tags: