Bisdombedevaart 2018: Shalom

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde van 12-21 november 2018 een tiendaagse bedevaart naar het Heilig Land. Deze pelgrimage stond onder (pastorale) leiding van mgr. Woorts en vicaris Cornelissen. Bijzonder element van deze bedevaart waren de ‘Nederlandse Dagen’ (met als motto ‘Shalom’) in het Heilig Land. De Utrechtse pelgrims sloten zich aan bij de honderden andere Nederlandse pelgrims die op dat moment in Israël waren. De groepen vierden samen de Eucharistie op de Berg van de Zaligsprekingen en namen deel aan de vespers in de Basiliek van de Aankondiging, de plek waar de aartsengel Gabriël aan Maria de geboorte van Jezus aankondigde. Op de tweede Nederlandse Dag was er een Eucharistieviering in de Catharinakerk in Jeruzalem, gelegen naast de Geboortekerk.

In Jordanië stonden onder meer bezoeken aan de berg Nebo (van waar Mozes het Beloofde Land zag) en aan de historische stad Petra (met de beroemde rotswoningen) op het programma. In Israël bezochten de pelgrims – naast het programma op de twee Nederlandse Dagen – onder andere Bethlehem, het Meer van Galilea, Kana en de berg Tabor. Daarmee ging de Heilige Schrift voor de pelgrims nog meer leven. In en om Jeruzalem bezochten ze de Olijfberg, de Hemelvaartskerk, de Hof van Olijven, de Via Dolorosa (kruisweg) en de Heilig Grafkerk. Elke dag was er een Eucharistieviering.

Nieuwsberichten over deze bedevaart