Aartsbisdom > Nieuws > Februarinummer ‘Op Tocht’: kiezen voor de R.-K. Kerk

Februarinummer ‘Op Tocht’: kiezen voor de R.-K. Kerk

Het februarinummer van ‘Op Tocht’ bevat twee interviews met mensen die onlangs hebben gekozen voor de R.-K. Kerk: Fem Peters (8) uit Elst en Jolanthe Wolfswinkel (57) uit Zutphen. Beiden vertellen over hun besluit om katholiek te worden. Fem Peters werd geraakt door de Bijbelverhalen en vroeg haar ouders om gedoopt te mogen worden. Jolanthe Wolfswinkel maakte een geloofsreis langs diverse kerkgenootschappen tot ze thuiskwam in de R.-K. Kerk.

Verder reageert in deze editie mgr. Woorts, bisschop-referent voor Kerk en Jodendom en voorzitter van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom, op de toekenning van de Yad Vashem-onderscheiding aan kardinaal De Jong. “Zeker ook in onze tijd van toenemend antisemitisme (veelal online) is kardinaal De Jong een blijvend voorbeeld van opkomen voor onze medemens die leeft in grote angst en onderdrukt en vervolgd wordt,” zo zegt mgr. Woorts onder meer.
Ook in dit februarinummer van ‘Op Tocht’: een uitgebreid interview met de Canadese priester James Mallon, die op 24-25 maart in Breda hoofdspreker is tijdens de conferentie ‘De missionaire parochie’. Hij vertelt over de kern van zijn programma ‘Als God renoveert’ (‘Divine Renovation’) en op welke wijze parochies in het geseculariseerde Nederland daarmee aan de slag kunnen.
In zijn column staat kardinaal Eijk aan de hand van het levensverhaal van de heilige zuster Josephine Bakhita uit Darfur stil bij het belang van goede catechese: catechese die Christus centraal stelt kan het leven van mensen veranderen, zoals blijkt uit haar levensverhaal.
Pia Verhoeven van Museum Catharijneconvent schrijft dit keer over de beeldenschat van Oud-Zevenaar. De beeldenstorm is destijds aan deze katholieke enclave voorbij gegaan, toch zijn niet alle beelden meer in de Martinuskerk te Oud-Zevenaar te vinden: sommige hebben hun weg gevonden naar Museum Catharijneconvent.

Lees hier de column van kardinaal Eijk
Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer

Tags: