Aartsbisdom > Nieuws > Diakenwijding Paulus Tilma op 7 november

Diakenwijding Paulus Tilma op 7 november

Willem Jacobus kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal op 7 november Paulus Tilma tot diaken wijden. De plechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht (Lange Nieuwstraat 36). Vanwege de geldende coronamaatregelen is de wijdingsplechtigheid alleen op uitnodiging bij te wonen. Wel zal deze via een livestream te volgen zijn.

Tilma wordt tot transeunt diaken gewijd: de laatste stap op weg naar de priesterwijding, die op 5 juni 2021 zal plaatsvinden. De Eucharistieviering wordt live uitgezonden via het YouTube kanaal van de parochie Maria Laetitia waar Tilma momenteel werkzaam is: klik hier voor het liturgieboekje.

Paulus Tilma werd op 29 november 1992 geboren in Amsterdam maar groeide op in Maarssen. Hij volgde zijn priesteropleiding aan het Ariënsinstituut in Utrecht. Na zijn pastorale stage in de samenwerkende parochies St. Maarten en St. Lucas is Tilma per 1 september 2020 door kardinaal Eijk benoemd als kandidaat-priester in de parochie Maria Laetitia (Doetinchem, Ulft en omstreken). Bij zijn presentatieviering op 13 september vertelde Tilma in de parochie over zijn roeping: “Ik denk dat we, als wij vasthouden aan de kern van ons geloof, aan de liefde die van God komt, liefde waarin we onszelf soms wegcijferen voor de ander, een boodschap hebben voor de mensen en de wereld om ons heen. Die boodschap van Gods liefde deel ik graag met ieder in onze mooie parochie.”

Roepingsverhaal
Zijn eigen roepingsverhaal illustreert Tilma via drie kernbegrippen: dienstbaarheid, liefde en het Koninkrijk van God. Als kind dacht hij al na over het priesterschap – “met ups en downs.” Bij het kiezen van een vervolgopleiding overwoog hij of hij daarbij moest kiezen voor een opleiding in het verlengde van één van zijn hobby’s, zoals muziek. “Maar in die twijfel kwam het verlangen naar het priesterschap steeds sterker terug. Dienstbaarheid aan mensen speelde daarin een grote rol.”
De liefde bracht vervolgens diepgang aan in zijn roeping. “Ik wilde wel priester worden, maar wilde God dat ook van mij? In de beginfase van mijn studie las ik tijdens een retraite dat ‘de priester de bijzondere getuige is van Christus’. Maar waar kon ik van getuigen, als ik nog niets had meegemaakt? Toen ging het balletje rollen en was de God uit de Bijbelverhalen niet ver weg meer. Hij was in de liefde van mijn ouders, in vieringen, in vriendschappen: daar is Gods liefde te zien. Mijn verlangen naar dienstbaarheid werd verdiept door die liefde en zo begon ook een meer persoonlijke relatie met God.”
Leven als priester betekent getuige zijn van het Koninkrijk van God, aldus Tilma. Hij verwijst daarbij naar de kerststal: “Het priesterschap is als de rol van Jozef, het is de taak van de priester om Moeder de Kerk te verzorgen zodat het Woord vrucht kan dragen en het Kerstwonder steeds kan gebeuren. Ik hoop als priester daaraan bij te dragen.”

Klik hier voor de livestream van de viering

Tags: ,