Aartsbisdom > Nieuws > Diaken Casper Pikkemaat: geraakt door het evangelie

Diaken Casper Pikkemaat: geraakt door het evangelie

Casper Pikkemaat werd in 1981 geboren als enig kind op een boerenbedrijf in Twente. Tijdens zijn middelbare-schoolperiode werd hij misdienaar. Zijn priesteropleiding voIgde hij aan het Ariënskonvikt in Utrecht. Na afronding van zijn theologiestudie werd hij op 18 november 2007 tot diaken gewijd door de emeritus-aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Simonis. Op 17 mei wijdt de nieuwe aartsbisschop van Utrecht hem tot priester.

Diaken Pikkemaat zal zijn pastorale aandacht vooral richten op de parochies Veenendaal, Heelsum en Renkum. Deze parochies maken deel uit van het parochieverband Veluwe-Rijn. Dit parochieverband bestaat uit elf parochies met samen 21.000 gelovigen.

Van jongs af aan heeft het rooms-katholieke geloof Casper Pikkemaat (27) geïnspireerd. Casper: “Wanneer de pastoor bij ons op de basisschool kwam en sprak over God en het evangelie, dan raakte mij dat. Vanaf mijn twaalfde jaar wist ik dat ik voor- en in de kerk wilde werken.” Op negentienjarige leeftijd weet hij het zeker: “Ik wil priester worden.” Pikkemaat zegt: “Ik stel mijn leven in dienst van God en van de kerk. Wanneer ik mensen begeleid bij de meest belangrijke momenten in hun leven zoals geboorte, huwelijk en overlijden voel ik me gelukkig.”

Twijfels
Vrijmoedig spreekt hij over zijn twijfels tijdens zijn opleiding. “Ik dacht: Kan ik dit wel aan? Ben ik met te jong? Ben ik wel geschikt?” Tijdens zijn stage in vier parochies van Amersfoort veranderde dit. “Ik heb daar gezien dat ik inderdaad jong ben maar dat ik ook mag leren. Ik mag hier in parochieverband Veleuw-Rijn ook mijn weg in vinden.”
Momenteel werkt hij als diaken in het parochieverband. Als diaken is Pikkemaat bevoegd om een aantal sacramenten toe te dienen namelijk het doopsel toe en kerkelijke assistentie te verrichten bij huwelijken. Na zijn priesterwijding komen daar een aantal bedieningen bij. “Dan mag ik ziekenzalvingen doen, biecht horen en in eucharistievieringen voorgaan. Een dag na mijn priesterwijding zal ik voor het eerst in een eucharistieviering voorgaan in Wageningen. Indien nodig mag ik ook het sacrament van het H. Vormsel toe te dienen.” Normaal gesproken dient alleen de bisschop dit sacrament van de Heilige Geest toe. Bij volwassenen kan de bisschop een priester toestemming geven om het H.Vormsel toe te dienen.

Celibaat
Het priesterschap houdt een celibatair leven in. “Het leven dat ik leid is geen eenzaam leven. Wanneer ik ’s avonds thuis kom om half elf kan ik intens genieten van de stilte, een glas wijn, een sigaar en de TV. Even een moment voor mijzelf,” zegt Casper en vult aan: “Ik heb genoeg contacten met familie en vrienden. Saai is mijn leven niet. Het priesterschap vraagt zoveel toewijding dat het moeilijk is om daar een gezin bij te hebben. Ik zou mijn vrouw en kinderen dit leven niet aan kunnen doen. Het is geen negen tot vijf baan want ’s nachts kan ik ook uit bed gebeld worden voor een ziekenzalving.”

Sportliefhebber
Tijd voor hobby’s heeft de kandidaat-priester bijna met en dat vindt hij soms jammer. “Ik ben een ontzettende sportliefliebber, zowel actief als passief op de bank voor de buis. Ik hou erg veel van voetbal, tennis en basketbal. Helaas schiet dat er vaak bij in. Eigenlijk zou ik wel weer eens wat willen oppakken om lekker fit te blijven. Misschien ga ik wel hardlopen.”
Casper ziet voor de Veenendaalse kerken een gezamenlijke missie: “Ik geloof in een samenwerking met andere kerken hier. Dat gebeurt soms nu al, bijvoorbeeld op het gebied van diaconaat. We geloven allemaal in dezelfde God en dat bindt ons. Mensen zijn op zoek naar spiritualiteit en rust. Wij kunnen daar als kerken op inspelen door een gemeenschap te vormen waar mensen terecht kunnen.”
Hij gaat voor in zijn eerste eucharistieviering op zondag 18 mei in de Geboorte/Verrijzenis Sint Johannes de Doperkerk in Wageningen.

Tags: