Aartsbisdom > Nieuws > Wim Kremer in kathedraal tot diaken gewijd

Wim Kremer in kathedraal tot diaken gewijd

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, heeft op 1 oktober in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht Wim Kremer tot diaken gewijd. Onder de concelebranten was ook de Roermondse hulpbisschop mgr. De Jong. Voor kardinaal Eijk was het een primeur: hij heeft al mensen uit vele beroepen gewijd tot priester of diaken “maar nog nooit een dierenarts,” zo zei hij.

In zijn welkomstwoord heette kardinaal Eijk de wijdeling, zijn echtgenote en drie zoons en overige familieleden van harte welkom. “Maar ook medewerkers – docenten, hoogleraren – van de faculteit diergeneeskunde hier van de Universiteit Utrecht. En ook studenten die deze wijding wilden meemaken, van harte welkom. Ik hoop dat het u allen ook mag inspireren, dat u zich mag laten aanspreken door de persoon van Christus zoals dat ook bij Wim het geval is geweest, die van Christus de roeping tot het diaconaat in zijn hart heeft waargenomen.”

Tijdens de uitverkiezing van de kandidaat in de plechtigheid zei rector Kuipers van de Utrechtse priester- en diakenopleiding het Ariënsinstituut over de wijdeling dat deze “uit een optimistisch katholiek gezin” uit Venray afkomstig is. “Hij is in zijn jonge jaren misdienaar en acoliet geweest. Die verbondenheid met de Kerk heeft hij altijd vastgehouden en vanaf zijn studententijd voelt hij zich geroepen tot een actieve bijdrage aan de Kerk. De ervaringen met jonge mensen en zijn betrokkenheid bij verschillende katholieke organisaties zorgden ervoor dat het verlangen naar het permanent diaconaat meer en meer ging groeien. De start van de nieuwe diakenopleiding in 2018 gaf hem gelegenheid aan dat verlangen invulling te geven.”
Tijdens zijn vorming op het Ariënsinstituut heeft Kremer altijd blijk gegeven van een grote honger naar kennis en spiritualiteit, zo benadrukte rector Kuipers. “Het was voor hem weer een weldaad te kunnen studeren, mooie gesprekken te voeren en veel te kunnen leren en lezen. De periode van studie en vorming is voor hem een prachtige mogelijkheid geweest om meer en meer gevormd te worden in het geloof en de traditie van de Kerk om zo ook vanuit de Kerk het zo noodzakelijke geluid te laten klinken in de grote uitdagingen van het menszijn in deze complexe en onzekere tijden.” Het afgelopen parochieseizoen deed Kremer zijn pastorale stage in de St. Eusebiusparochie te Arnhem en omgeving onder begeleiding van diaken Ronald Heinen, die assisteerde in deze wijdingsplechtigheid.

Kardinaal Eijk stond in zijn preek stil bij de gekozen Evangelielezing (Lc. 19,1-10). Daarin zegt Jezus dat hij te gast moet zijn bij de tollenaar Zacheüs. “Dit ‘moeten’ is hier een uitdrukking van Gods wil. Hij wil bij Zacheüs binnenkomen, niet alleen in zijn huis maar vooral in zijn hart. Jezus wil bovendien dat Zacheüs Hem als apostel en evangelist gaat volgen. Wij kennen hem als zodanig onder de naam Matteüs,” aldus kardinaal Eijk.
“De wijdeling heeft voor dit Evangelie bij zijn diakenwijding gekozen. Dat moet natuurlijk een reden hebben. Op een of andere manier voel jij, Wim, je persoonlijk tot het roepingsverhaal van Zacheüs aangetrokken. Je herkent er iets in van je eigen roepingsgeschiedenis.” Evenals Zacheüs werd ook Kremer zich onverwacht van zijn roeping bewust, “al zal het verlangen ernaar mogelijk wel ergens in je innerlijk hebben gesluimerd. Want je zet je al vele jaren in voor je geloofsgemeenschap te De Bilt als vrijwilliger en als leider van gebedsvieringen. Onverwacht werd je je ervan bewust dat Christus bij jou in huis en in jouw hart een bijzondere plek wilde hebben en je als diaken wilde.”
Er is voor diakens buitengewoon veel werk te verzetten, benadrukte kardinaal Eijk. “We hopen en bidden dat je als diaken iets van het diepe verlangen om Christus te volgen, dat jouw eigen innerlijk heeft geraakt, aan veel mensen zult kunnen doorgeven.”

Na afloop van de plechtigheid was er een receptie in de nabijgelegen Nicolaïkerk. Daar was een lunch en hadden de gasten gelegenheid de kersverse diaken te feliciteren met zijn wijding. Wim Kremer verleende zijn eerste assistentie op 2 oktober tijdens een Eucharistieviering in de Sint Martinuskerk te Hoogland. Die dag hield de parochie OLV van Amersfoort een jaarlijkse parochiedag, daar was gelegenheid kennis te maken met diaken Kremer en werd afscheid genomen van pastoraal werker Edith Vos.

Klik hier voor de preek van kardinaal Eijk
Klik hier om de viering terug te kijken

Tags: ,