Aartsbisdom > Nieuws > Compendium catechismus nu ook in het Nederlands

Compendium catechismus nu ook in het Nederlands

Het in 2005 gepubliceerde Compendium van de Catechismus van de Rooms-Katholieke Kerk verschijnt volgende maand voor het eerst in het Nederlands. Ook is de complete Catechismus van de Katholieke Kerk weer in boekvorm beschikbaar. Die was al jaren uitverkocht.

Het eerste exemplaar van de boeken en een bijbehorende leeswijzer worden op 6 mei in Den Bosch aangeboden aan mgr. Everard de Jong, hulpbisschop van Roermond. De Jong is binnen de Bisschoppenconferentie referent voor onder meer catechese en onderwijs. De boeken verschijnen bij uitgeverij Kok in Kampen.

In 2003 stelde de toenmalige paus Johannes Paulus II een commissie in met als opdracht om van de grote Catechismus van de katholieke kerk een toegankelijke versie te ontwikkelen voor iedereen. Die opdracht resulteerde onder leiding van kardinaal Joseph Ratzinger in het Compendium, dat nu voor het eerst in het Nederlands verschijnt.
Het Compendium bestaat net als de grote Catechismus uit vier delen, inclusief een bijlage met gebeden. De beknoptheid, de vraag- en antwoordvorm en het taalgebruik maakt het volgens de uitgeverij tot “een zeer toegankelijk boek.”