Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Bisdombedevaart naar heringericht Lourdes

Bisdombedevaart naar heringericht Lourdes

De voorbereidingen voor de vierde diocesane bedevaart naar Lourdes zijn in volle gang: diverse werkgroepen zijn bezig met de invulling van het programma, in vele parochies worden informatiebijeenkomsten gehouden en inmiddels hebben zich al honderden pelgrims ingeschreven. Wie sinds de vorige bisdombedevaart in 2015 niet meer in Lourdes is geweest, treft in april overigens een deels heringericht heiligdom aan. In het kader van het project ‘De grot, hart van Lourdes’ zijn diverse aanpassingen gedaan.

Belangrijkste reden voor deze veranderingen in het heiligdom was de grote overstroming van een aantal jaren geleden, die forse schade aanrichtte in het heiligdom. Inmiddels is er een nieuwe sacristie rechts van de grot, met een muur waarin achttien nissen met kraantjes voor Lourdeswater zijn gemaakt. Het aantal verwijst naar de achttien verschijningen van Maria aan Bernadette.
Ook zijn de zwarte kaarsenbakken verplaatst naar de overkant van de rivier de Gave. Daar komen uiteindelijk golvende overkapte kaarsenstandaards te staan. Ook het gebouw waarin de baden zijn gevestigd, krijgt een opknapbeurt. Zo is de stenen overkapping vóór het gebouw afgebroken, deze wordt vervangen door een lichtere variant. Daarmee wordt ook de oorspronkelijke gevel beter zichtbaar. Een andere aanpassing is de verplaatsing van de kleine kruisweg (de kruisweg voor de zieken): deze komt bij de bedevaartweide te staan. Dat maakt de kruisweg beter toegankelijk voor gehandicapte pelgrims en deze is daarmee bovendien dichter bij de Grot.

lourdes-bedevaart-kaarsen-kl lourdes-bedevaart-kraantjes-kl

De reisopties op een rijtje:
– TGV: 28 april t/m 5 mei
– Bus en VNB Lance: 27 april t/m 5 mei

Prijzen:
– € 899 (driesterren hotel, op basis van tweepersoonskamer)
– jongeren (t/m 25 jaar) € 599
– kinderen (t/m 11 jaar) € 499

Aanmelden voor de TGV
Aanmelden voor de bus
Aanmelden voor de VNB Lance

Het Aartsbisdom Utrecht brengt in de aanloop naar deze bisdombedevaart onregelmatig een Nieuwsbrief uit. Klik hier om deze te ontvangen.

Foto’s: Matheu Bemelmans