Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Bijeenkomst in Twente over bisdombedevaart Lourdes

Bijeenkomst in Twente over bisdombedevaart Lourdes

In Borne werd op 20 september een informatieavond voor Twente gehouden over de bisdombedevaart naar Lourdes in 2018. De avond was georganiseerd voor leden van pastorale teams, parochiecoördinatoren en contactpersonen voor het Lourdeswerk in de Twentse geloofsgemeenschappen. Vanuit de bedevaartorganisatie waren vicaris Cornelissen (hoofdaalmoezenier van deze bedevaart) en Ben Lokate naar Borne afgereisd.

De avond startte met de Mariavespers in de parochiekerk van de H. Stephanus. In de Mariavespers werd stilgestaan bij de boodschap van Lourdes, de verschijningen, ‘Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis’, aldus Cornelissen. Aansluitend volgde in de naastgelegen Stefans-Hof een toelichting op de komende bisdombedevaart naar Lourdes. Cornelissen: “Al jarenlang gaat men Twente-breed naar Lourdes. Deze avond hebben we er de nadruk op gelegd om met de eigen parochie (of eventueel als samenwerkingsverband), met eigen leden van het pastoraal team samen met de andere parochies van het Aartsbisdom Utrecht op bedevaart te gaan.”

bijeenkomst-twente-bedevaart-lourdes-2

Wat betreft het vervoer naar Lourdes werd sterk ingezet op het reizen met de TGV – deze hogesnelheidstrein brengt de pelgrims in slechts 7 uur vanuit het Noord-Franse Tourcoing naar Lourdes. Ook het speciale programma voor kinderen, tieners en jongeren kwam aan bod. “De jongerenfondsen van de drie vicariaten dragen 100 euro per persoon bij voor de jongelui! Het was mooi om te zien dat er deze avond ook een paar jongeren waren. Eentje was er samen met oma. Ze zouden dit voorjaar al samen naar Lourdes gaan… maar opa werd ziek en is twee weken geleden overleden. Nu waren ze op de info avond en gaan in mei samen mee. Ook was er een echtpaar aanwezig. Dat wilde graag met het hele gezin mee (met zoon en dochter). Ook zij waren erg enthousiast en zien ernaar uit om als gezin mee te gaan met de bisdombedevaart. Het was een goede en zinvolle avond als ‘startmoment’ in Twente van de bisdombedevaart Lourdes 2018,” aldus vicaris Cornelissen.

TGV: 28 april t/m 5 mei: klik hier om te boeken
Bus: 27 april t/m 5 mei: klik hier om te boeken voor de bus en klik hier om te boeken voor de VNB Lance

Pelgrims die zorg behoeven, kunnen met de VNB Lance reizen. Deze speciaal aangepaste bus is geschikt voor pelgrims die gebruik maken van een (elektrische) rolstoel of voor pelgrims die liggend vervoerd moeten worden. Meer informatie over deze bedevaart is op te vragen bij de heer Ben Lokate, tel.: 030 2361570, e-mail: lokate@aartsbisdom.nl

De kosten van de bedevaart bedragen € 899 (driesterren hotel, op basis van tweepersoonskamer), jongeren (t/m 25 jaar) € 599, kinderen (t/m 11 jaar) € 499.