Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Polen > Bedevaart Polen dag 1

Bedevaart Polen dag 1

Ruim honderd pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht vertrokken zaterdag 10 september vanaf drie opstapplaatsen voor een negendaagse busbedevaart naar Polen. De pelgrims die vanuit Utrecht vertrokken, werden uitgezwaaid door kardinaal Eijk en hulpbisschop Hoogenboom. Kardinaal Eijk gaf de reiszegen en wenste de pelgrims een mooie bedevaart, zelf kon hij tot zijn spijt niet mee.

Reisdoel van deze eerste dag was de Duitse stad Gera, halverwege de dag werd gestopt in Fulda. Daar vierden de pelgrims de Eucharistie in de Domkerk, waar zich in de crypte de relieken van Bonifatius bevinden. Hij was de apostel van Duitsland die echter ook in Nederland missioneerde. Als bisschop van Mainz ondernam hij op hoge leeftijd nog een Vormselreis naar de Friezen, met een bekende afloop: bij Dokkum werd hij met zijn medechristenen vermoord.

Dag 1 Bedevaart Polen 1 Dag 1 Bedevaart Polen 3

“Bonifatius wist dat de verkondiging van het Evangelie hem letterlijk de kop zou kunnen kosten,” zei mgr. Woorts in zijn preek tijdens de Eucharistieviering. “Daarmee trad hij in de voetsporen van de apostelen.” In de tijd van Bonifatius waren er in de Lage Landen vele elkaar bestrijdende stammen. Maar het Doopsel en de verbondenheid in het ene geloof overstijgen de grenzen van een stam of een land, benadrukte de Utrechtse hulpbisschop. “Die verbondenheid ervaar je vooral op bedevaartplaatsen. Recent nog tijdens de Wereldjongerendagen in Krakau, maar ook hier in Fulda. De taal van het geloof is belangrijker dan een landstaal. Bonifatius heeft zich helemaal gegeven en ook wij zijn op onze eigen wijze geroepen om Christus uit te dragen, in de taal van ons hart waar de Heer aanwezig is. Moge deze bedevaart ons daarin doen groeien, zodat wij net als Bonifatius een licht voor anderen zijn op hun weg naar God.”

Dag 1 Bedevaart Polen 4 Dag 1 Bedevaart Polen 5

Na afloop van de viering gaf mgr. Woorts de zegen met een reliek van de heilige Bonifatius, vervolgens konden de pelgrims ook nog individueel de zegen ontvangen met een reliek van deze heilige. Aansluitend bezichtigden de pelgrims de barokke Domkerk en bezochten ze de crypte met het graf van Bonifatius. Daarna was er nog tijd om het stadscentrum te verkennen.

Dag 1 Bedevaart Polen 6 Dag 1 Bedevaart Polen 7

Dag 1 Bedevaart Polen 8

Dag 1 Bedevaart Polen 9 Dag 1 Bedevaart Polen 10

Dag 1 Bedevaart Polen 11Frank en Els Sluis zijn twee van de ruim honderd pelgrims die deelnemen aan deze bedevaart naar Polen. De Mis in Fulda vonden ze indrukwekkend. “Met Bonifatius heb je als Nederlander natuurlijk een band,” vertellen ze. “Het is heel mooi om dan halverwege de reisdag hier te kunnen stoppen en vieren, waarbij de nadruk in de viering ligt op missionering. En om aan het eind van de viering persoonlijk de zegen met een reliek van Bonifatius te ontvangen, maakt het extra bijzonder.”
Met name Frank wilde al langer graag naar Polen. Hij nam in het verleden meermalen deel aan de Wereldjongerendagen, de beelden van de recente Wereldjongerendagen in Krakau vormden dus een soort voorpret. “En we hadden gezien dat deze bedevaart in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid onder meer naar het Heiligdom van de Goddelijke Barmhartigheid van zuster Faustina voert, dat was een goede reden om te gaan. Maar ook de vieringen in de eigen taal en de ontmoetingen met andere pelgrims zijn belangrijke elementen. Dat hebben we tijdens eerdere bedevaarten van het aartsbisdom naar Lourdes ervaren.”

Tags: