Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Heilig Land > Bedevaart H. Land: de eerste dagen in en om Jeruzalem

Bedevaart H. Land: de eerste dagen in en om Jeruzalem

De laatste dagen van de 12-daagse bedevaart naar het Heilig Land van het Aartsbisdom Utrecht is Jeruzalem de uitvalsbasis. Dag zeven startte met een bezoek aan de Oude Stad van Jeruzalem. Via smalle straatjes bereikten de pelgrims de Sint Anna kerk, de geboorteplaats van Maria en de plek waar Jezus meerdere genezingen heeft verricht.

Na de Eucharistieviering met gregoriaanse zang gingen de pelgrims ondergronds naar de plaats waar Jezus gegeseld en veroordeeld is: ‘Ecce Homo’ (Zie de Mens).

Yad Vashem
In de middag ging het Utrechtse reisgezelschap naar de Knesset (‘samenkomst’) en werd uitleg gegeven bij de afbeeldingen van de kandelaar met de zeven armen (Menora). Daarna ging de tocht verder naar de kerk waar Johannes de Doper geboren is in Ein Karem. Ook werd zijn geboortegrot bezocht.
De deelnemers aan deze bedevaart gingen die middag eveneens naar Yad Vashem, de gedenkplaats van de Holocaust. Met een grote foto- en videotentoonstelling en een hal van sterren die 1,5 miljoen omgebrachte Joodse kinderen symboliseren. Aan het einde van het gedenkmonument biedt de glazen uitkijk een blik op de nieuwe bebouwing – ten teken dat er ondanks deze gebeurtenis toch nieuw leven is.

h-land-dag-7-b h-land-dag-7-c

Op de pelgrims maakt deze bedevaart veel indruk. “We gaan naar alle plaatsen van het Heilig Land waar het Evangelie heeft plaats gevonden. Als we het hebben over de herders in het veld dan hebben we ook de viering op het veld. Als we de kruisweg lopen, is er ook een Eucharistieviering op de schedelplaats Golgotha. Een viering meemaken en de communie mogen ontvangen op voor het Evangelie zulke belangrijke plaatsen is fantastisch. Het raakt me echt,” zo laat één van hen weten.

Onze Vader
Dag acht van de pelgrimage begon op de Olijfberg. Voordat de pelgrims aan de afdaling naar Jeruzalem begonnen, bezochten ze de Hemelvaartkerk en de Onze Vaderkerk. Op de plaats waar Jezus Zijn leerlingen het Onze Vader heeft geleerd, heeft de hele groep het gebed gebeden wat Hij heeft geleerd. Vanuit de groep werd het Onze Vader gezongen en gebeden, in het Nederlands maar ook in verschillende andere talen. Voor vele pelgrims een ontroerend moment.

h-land-dag-8-a h-land-dag-8-b

Via de kerk Dominus Flevit, halverwege de Olijfberg waar Jezus zicht had op de tempel in Jeruzalem, kwam de groep in de Hof van Olijven. De kerk van de Doodstrijd staat symbool voor de plaats waar Jezus bad tot Zijn Vader en vroeg om de beker aan Hem voorbij te laten gaan. Tevens is het de plaats waar Hij door Judas verraden werd. Witte Donderdag herdachten de pelgrims in de zaal van het Laatste Avondmaal. De dag eindigde in de Kerk van het Hanengekraai – de plaats waar Petrus tot driemaal toe Jezus verloochende en waar Jezus de nacht voor Goede Vrijdag gevangen heeft gezeten voordat Hij werd overgeleverd aan Pilatus.

h-land-dag-8-c h-land-dag-8-d