Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester H.J.D. Smitz overleden

Emeritus priester H.J.D. Smitz overleden

In Achterveld is op 6 april Hermanus Johannes Dominicus Smitz overleden, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Zwolle op 16 april 1927. Na zijn priesterwijding op 19 juli 1953 was hij achtereenvolgens kapelaan te Aalten, Ulft en Enschede. Per 13 november 1970 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Johannes Geboorte parochie te Wageningen en op 20 november 1972 werd hij tevens benoemd tot pastor en deservitor van de Verrijzenis des Heren parochie te Wageningen. Op 17 januari 1981 volgde zijn benoeming tot pastor te Zeist en tot pastoor van de H. Joseph parochie. Op 1 juli 1994 ging hij met emeritaat.

“Herman Smitz was een echte zielenherder. Het ging hem erom de mensen bij God te brengen en God bij de mensen. Hij leefde altijd intens mee met hun lief en leed. Zijn leven werd gekenmerkt door hartelijkheid en bescheidenheid. Hij trad niet op de voorgrond. Juist daardoor werd hij voor velen een geliefde pastoor. Hij was altijd opgeruimd, had de nodige humor en was dankbaar voor alles wat het leven en de mensen hem gaven. Wekelijks schreef hij in het parochieblad een korte overdenking. Deze later gebundelde teksten getuigen van zijn diep doorleefd geloof, dat was verankerd in de traditie maar tegelijk openstond voor de tekenen van de tijd. Het dagelijks bidden van zijn brevier was voor hem een grote steun,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.

Na een ernstige ziekte moest hij leren leven met een groot geheugenverlies. Hij kon niet meer zelfstandig wonen en vond de laatste tien jaar een gelukkig onderkomen in Huize St. Jozef in Achterveld. Hij was blij en dankbaar dat zijn vroegere huisgenote Zr. Bonita hem daar regelmatig bezocht en hem hielp om zich mensen en gebeurtenissen te herinneren.

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op woensdag 9 april om 10.30 uur in de kapel van de Zusters van St. Jozef, Mgr. Blom Stichting, Barchman Wuytierslaan 55 te Amersfoort. Aansluitend is de begrafenis op het R.K. Onze Lieve Vrouwe kerkhof, Utrechtseweg 28 te Amersfoort. Na afloop is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en te condoleren in het huis van de Mgr. Blom Stichting, Barchman Wuytierslaan 55 te Amersfoort.

Klik hier om het volledige overlijdensbericht te lezen.