Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Schalkhaar > Na 40 jaar weer processie in Schalkhaar

Na 40 jaar weer processie in Schalkhaar

Na de grote belangstelling van vorig jaar voor het vernieuwde feest van Maria van Frieswijk wordt de feestdag dit jaar opnieuw georganiseerd op zondag 13 september. Dit jaar gaat Maria niet naar het landgoed Frieswijk maar blijft ze dicht bij huis, in het pastoorsbos in Schalkhaar. Na de feestelijke Eucharistieviering die om 11.00 uur begint is er op het kerkplein een lunch voor alle bezoekers.

Iedereen is uitgenodigd om iets voor de lunch mee te brengen. Het meegebrachte eten wordt voor de eucharistieviering bij elkaar gebracht. De organisatie zorgt voor thee/koffie/soep. Na de lunch trekt de processie in etappes door het pastoorsbos. Onderweg wordt er gestopt voor muziek, zang, gebed en een verhalenverteller. De processie eindigt met een korte viering in de kerk.
Voordat de eucharistieviering begint heeft ieder de gelegenheid om achter in de kerk een gebedsintentie op te geven. Voor de kinderen is er een speciale taak tijdens de processie. Die bereiden ze voor tijdens de kindernevendienst.

mariavanfrieswijkpastoorHistorie
Sinds de tweede helft van de 18de eeuw kende het huidige Schalkhaar een bijzondere Mariaverering, die van meet af aan deelnemers uit de hele provincie Overijssel trok. In 1953 kreeg de Mariaverering een nieuwe impuls en ontstond een heuse bedevaart. Onder pastoor D. van Wijk werd op 15 augustus 1953 een Mariabeeldje uit circa 1500 na een plechtig Marialof door Malachias Muller, abt van het nabijgelegen cisterciënzerklooster Sion, achterin in de kerk geplaatst. Sindsdien werd er tot in de jaren zeventig een lichtprocessie gehouden in het voor de kerk gelegen processiepark.
De herkomst van het beeld van O.L. Vrouw van Frieswijk is niet meer te achterhalen. Het dateert uit circa 1500 en is ongeveer 40 centimeter hoog. Het beeld stelt een staande Maria voor. In haar rechterarm houdt zij het kindje Jezus vast dat een druiventros in zijn handen heeft; van het kind ontbreken het linker onderbeen en de rechtervoet. Het eikenhouten beeld was oorspronkelijk gepolychromeerd. Toen het beeldje in 1922 in het bezit van de parochie kwam, heeft pastoor J. Van den Burg het in Amsterdam laten restaureren waar het ook geloogd is, zodat het van zijn kleuren werd ontdaan. De Utrechtse edelsmid Jan Eloy Brom vervaardigde in 1954 een kroontje voor het beeld van puur goud, bezet met briljanten. Het sterretje met de grootste briljant die de voorste punt bekroont, is in de loop van de jaren verloren gegaan.

Programma op 13 september (Nicolaaskerk Schalkhaar)

11.00 uur: eucharistieviering met kindernevendienst
12.30 uur: lunch op het kerkplein
13.30 uur: processie door het pastoorsbos
14.30 uur: afsluitende viering in de kerk

Zie: www.rk-deo.nl voor meer informatie over het programma op 12 september. Vanaf die website zijn ook fietsroutes naar de kerk te downloaden.