Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Willebrands Tentoonstelling

Kardinaal Willebrands Tentoonstelling

Kardinaal Willebrands zou op 4 september 100 jaar geworden zijn. Reden voor een internationaal congres in Utrecht én een speciale expositie in Museum Catharijneconvent. Tot 28 september kunnen bezoekers een exclusief kijkje nemen in zijn rijke leven en werk. Te zien zijn bijzondere voorwerpen uit zijn nalatenschap, zoals privéfoto’s, medailles, sieraden, kleding van de kardinaal, zijn bisschopsstaf en pauselijke sokken.

Kardinaal Johannes Willebrands (1909-2006) heeft zich altijd met veel resultaat ingezet voor het verbeteren van de contacten tussen de katholieke kerk en andere christelijke en niet-christelijke gemeenschappen. Hij werd hiervoor alom gerespecteerd en werd met niet minder dan 15 eredoctoraten geëerd. De tentoonstelling gaat in op dit rijke leven en werk van de kardinaal. Hiervoor heeft het museum de beschikking gekregen over bijzondere voorwerpen uit zijn nalatenschap.

willebrands-schilderijPauselijke sokken
Er zijn onder andere foto’s, medailles, een pauselijke bul, een autovignet en geschenken te zien. Een andere vitrine toont kleding van de kardinaal, waaronder een met sierstenen bezette bisschopsstaf en pauselijke sokken. Er is bovendien een vitrine met sieraden van kardinaal Willebrands: kruisen en medaillons schitteren je tegemoet. Hoogtepunt is een indrukwekkend icoon van Christus als Man van Smarten waar de kardinaal dagelijks bij bad. De tentoonstelling biedt op deze manier een bijzondere blik in het leven van een man die voor de katholieke kerk en vooral voor de oecumenische traditie zo belangrijk geweest is.
Informatie over openingstijden: www.catharijneconvent.nl

Van 2-5 september vindt een internationaal congres plaats in Utrecht over de specifieke bijdrage van kardinaal Willebrands aan de oecumene. Meer informatie: www.willebrands.org.