Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Ziekenbedevaart O.L.Vrouwe van Renkum 2016

Ziekenbedevaart O.L.Vrouwe van Renkum 2016

In Renkum (Zalige Titus Brandsma parochie) vond op 31 mei voor de 60ste keer de Maria Ziekenbedevaart plaats. Vanwege dit bijzondere jubileum was hulpbisschop mgr. H.W. Woorts de gehele dag als hoofdcelebrant bij de vieringen aanwezig. Na de ontvangst van de bedevaartgangers uit diverse plaatsen in Nederland, begon om 10.00 uur de Eucharistieviering met als hoofdcelebrant mgr. Woorts. Concelebranten waren pastoor Henri ten Have, pater F. Bomers en pater Aristoteles Alencar de Oliveira.

Het Caeciliakoor van de kerk O.L.V. ten Hemelopneming onder leiding van dirigent Hans Gelderman, met organiste Hetty Gelderman-Tersteeg, zong tijdens deze viering van Maria-Visitatie naast de door alle aanwezigen meegezongen Marialiederen, gezangen uit de Messe Brève van Charles Gounod.
Mgr. Woorts preekte tijdens deze Ziekenbedevaart over de Heilige Geest: “Als je steeds ouder wordt, dan wordt het één minder belangrijk, het andere steeds belangrijker. Je ontdekt steeds meer waar het op aan komt, wat echt belangrijk is in het leven, wat je ten diepste doet leven. Voor mij is het gebed om de Heilige Geest steeds belangrijker geworden.”
Het feest van Maria Visitatie verwijst naar Maria die haar nicht Elisabeth bezoekt. Mgr. Woorts: “Maria heeft Elisabeth bezocht, omdat de Heilige Geest haar dat heeft ingegeven.” De Utrechtse hulpbisschop benadrukte dat “de Heilige Geest die Maria heeft vervuld, alsook Elisabeth, hen geloof, hoop en liefde heeft gegeven, kracht, vrede en vreugde, zowel bij mooie, zonnige dagen, alsook bij de moeilijke, zware dagen. Zoveel kracht zelfs, dat Maria staande kon blijven onder het kruis, in haar lijden. […] Maria bidt voor ons. Zij zal vooral voor ons bidden om de Heilige Geest, omdat zij als geen ander weet hoezeer wij allen de Heilige Geest nodig hebben, de Heilige Geest die biddend ontvangen wil worden, de Heilige Geest, de levensadem van God in onze ziel.”

Klik hier voor de preek van mgr. Woorts

ziekenbedevaart4 kl