Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij jaardag Pro Petri Sede Nederland

Mgr. Woorts bij jaardag Pro Petri Sede Nederland

Mgr. Woorts was op 24 september in de basiliek van de H. Agatha en Barbara te Oudenbosch hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering vanwege de jaardag van Pro Petri Sede Nederland. Mgr. Woorts heeft als referent voor bedevaarten het beschermheerschap hiervan van mgr. Liesen overgenomen. Na de H. Mis vond een kranslegging plaats bij het zouaven-monument voor de basiliek. Het doel van Pro Petri Sede is de paus te ondersteunen met gebed en liefdewerken, onderdeel is tevens de organisatie van een bedevaart naar Rome van de leden.

De basiliek te Oudenbosch is een verkleinde kopie van de Sint-Pietersbasiliek, met het front van de Sint-Jan van Lateranen te Rome. De rector van de basiliek M. Prasing en vicaris P. Verbeek (geestelijk adviseur van Pro Petri Sede Nederland) concelebreerden in de viering. Tevoren waren de aanwezigen welkom geheten in de Cuyperszaal onder de basiliek door burgemeester B. Roks van de gemeente Halderberge (waar Oudenbosch onder valt).

In zijn preek benadrukte mgr. Woorts dat geloof allereerst betekent dat “we ons verenigen met en toevertrouwen aan de Heer, zoals Petrus, met vallen en opstaan. Petrus heeft ook zijn momenten van angst, vertwijfeling en zelfs verloochening gekend, maar altijd weer keerde Hij zich naar de Heer en heeft hij ook voor Hem uiteindelijk alles gegeven, volgens de eeuwenoude overlevering tot in Rome toe op het omgekeerde kruis. Zijn opvolger – de bisschop van Rome – steunen wij met ons gebed en liefdewerken.
Ons gebed voor onze Heilige Vader paus Franciscus is vooral het gebed om de bijstand van de Heilige Geest voor hem, opdat hij telkens weer de bezieling ontvangt om de kudde van de Heer van harte en met toewijding te weiden, om ons en anderen met Christus te doen leven,” aldus mgr. Woorts.
“Dat doet de paus verbonden met de andere opvolgers van de apostelen, de bisschoppen, dat doen de paus en de bisschoppen met hun medewerkers, de priesters en diakens alsook met alle gedoopten, in het bijzonder ook zij die religieus zijn of die als leek werken met een zending van hun bisschop, of die zich in parochie, in hun gezin, op school, in ziekenhuis, verpleeghuis of hospice, in voedselbank, vluchtelingencentrum of waar ook inzetten als christen om vanuit Jezus’ liefde er voor anderen te zijn.”
“Moge deze dag, broeders en zusters, onze band met paus Franciscus in het ene katholieke geloof en Kerk-zijn versterken. Moge deze dag ons dankbaar doen zijn voor ons geloof en Kerk-zijn bovenal ten dienste van onze vereniging met Christus en vanuit die vereniging zegenrijk zijn en van Hem getuigen daar waar we leven, bidden en werken.”

Na de Mis en de kranslegging bij het zouaven-monument voor de basiliek was de jaarvergadering, gevolgd door – naar keuze – een rondleiding door de basiliek of een kort bezoek aan het nationale zouavenmuseum. Na het Plechtig Lof volgde een afsluitend samenzijn in de Cuyperszaal.

Foto’s: Jhr. Ignace de Corswarem

Tags: