Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Vijftig Utrechtse pelgrims nemen deel aan springprocessie

Vijftig Utrechtse pelgrims nemen deel aan springprocessie

Onder leiding van vicaris Cornelissen (vicariaat Deventer) en in gezelschap van diverse priesters en de priesterstudenten van het Ariënsinstituut vertrokken op tweede pinksterdag vanuit Deventer en Utrecht zo’n 50 pelgrims voor een tweedaagse pelgrimstocht naar Echternach in Luxemburg. De (hulp)bisschoppen Hoogenboom en Van den Hende sloten zich in Luxemburg bij hen aan. Pelgrim Bernadette Aalbers doet verslag.

Heilige Willibrord
Al sinds de middeleeuwen vindt jaarlijks op de dinsdag na het Hoogfeest van Pinksteren in het Luxemburgse stadje Echternach de springprocessie plaats. Deze processie ter ere van de heilige Willibrord (ca. 658-739) wordt springend afgelegd door de straatjes van de oudste stad van het groothertogdom. De heilige Willibrord werd in het jaar 695 door paus Sergius gewijd tot eerste aartsbisschop van de Friezen en is de patroon van de Nederlandse Kerkprovincie.

Consolatrix Afflictorum
De eerste stop op de bedevaart was de stad Luxemburg, waar in de Onze Lieve Vrouwe kathedraal de Eucharistie werd gevierd. In deze kathedraal bevindt zich het originele beeldje van de Consolatrix Afflictorum: Maria Troosteres van de bedroefden. Na deze prachtige pontificale viering, waarin bisschop Van den Hende hoofdcelebrant was, vertrok het gezelschap naar Echternach. Daar brachten de pelgrims een eerste bezoek aan de basiliek en verkenden het stadje. Na het diner was het tijd voor het plechtig Openingslof in de basiliek. In deze drukbezochte viering wordt onder meer om de voorspraak van Willibrord gevraagd door de litanie van Willibrord te zingen. De viering werd door de Nederlanders afgesloten in de crypte waar de heilige Willibrord ligt opgebaard. Een indrukwekkend moment!

Echternach 2 kl Echternach 3 kl

Echternach en de springprocessie
De volgende morgen vroeg vertrok het gezelschap voor de pontificale Hoogmis en de springprocessie weer naar Echternach. Na deze viering verzamelen alle kerkgangers zich op het plein bij de kerk om de processie te lopen of te springen.

Echternach 5 kl Echternach 6 kl

De processie wordt jaarlijks bezocht door meer dan twaalfduizend pelgrims. De deelnemers aan de processie zijn veelal in het wit gekleed en zijn aan elkaar verbonden met witte zakdoeken. Dit jaar hadden de leden van de groep uit het Aartsbisdom Utrecht een witte zakdoek met het bisdomwapen tot hun beschikking. De pelgrims springen in de maat van speciale marsmuziek naar voren, afwisselend op hun linker- en rechtervoet. Ook uit onze pelgrimsgroep heeft bijna iedereen ‘mee gesprongen’ ondanks wat regen (en zegen) van boven.

Echternach 7 kl Echternach 8 kl

Onderweg tijdens de processie ontvangen de pelgrims de zegen van de bisschoppen en in de kerk, waar de processie eindigt in de crypte, van de abt die boven de trap naar de crypte zit.

Echternach 9 kl echternach 10 kl

In de middag keken de pelgrims rond in Echternach, namen deel aan de pelgrimsviering of genoten van de omgeving. Na een voortvarende busrit naar Nederland ging iedereen vanuit Utrecht of Deventer weer huiswaarts; een bijzondere en bemoedigende ervaring rijker.

In 2018 wordt er weer gesprongen! Dan is de tweedaagse bedevaart op 21 en 22 mei.

Foto’s: Jan Arink

Tags: