Aartsbisdom > Nieuws > R.-K. Kerk nodigt mensen uit weer mee te gaan naar de kerk

R.-K. Kerk nodigt mensen uit weer mee te gaan naar de kerk

De Raad van Kerken introduceert samen met andere kerken en gemeenschappen in Nederland het project Kerkproeverij, naar het succesvolle Britse voorbeeld Back to church, waarbij kerkleden hun familie, buren, vrienden of bekenden uitnodigen om weer mee te gaan naar de kerk. Ook de Rooms-Katholieke Bisschoppenconferentie wil in het actieweekend van 9 en 10 september mensen graag opnieuw verwelkomen in de kerk en zij nodigt allereerst de parochies van harte uit deel te nemen aan dit project.

Voor wie lang niet in de kerk is geweest, is de drempel om te gaan vaak hoog. Een uitnodiging om met iemand mee te gaan kan helpen deze drempel te nemen. Michael Harvey, Anglicaan en bedenker van Back to Church, was 21 april in Nederland om de hier deelnemende kerken aan het project te inspireren en zijn ervaringen in de afgelopen jaren te delen. “De praktijk leert dat 15 procent van alle genodigden uiteindelijk naar de kerk blijft komen. Dat is in alle deelnemende kerken gelijk. Bovendien doet het iets met de trouwe leden wanneer ze iemand mee vragen en deze persoon daadwerkelijk met hen meegaat naar de kerk. Dat geeft de gemeenschap een positieve impuls,” aldus Harvey.

Nee betekent niet ‘nooit’
Harvey: “Als de mensen van de pastorale teams aan de kerkleden vragen of ze iemand weten die ze uit zouden kunnen nodigen, hebben zeven van de tien mensen iemand in gedachten. Van de tien mensen die een potentiële gast kennen, nodigen acht deze persoon uiteindelijk liever niet uit, vooral omdat ze bang zijn voor het woordje ‘nee’. Als westerse gelovigen zijn we vaak niet missionair en uitnodigend omdat we bang zijn voor een ‘nee’, en dus voor een afwijzing. Maar ‘nee’ betekent niet ‘nooit’, het betekent veel eerder ‘nog niet’. En hoe erg is het uiteindelijk om een keer ‘nee’ te horen? Laten we vieren dat mensen werden uitgenodigd, of ze kwamen of niet!”

Een aantal mensen dat uitgenodigd wordt, zegt inderdaad nee. Er zijn ook mensen die zeggen ‘nu niet, maar vraag het een andere keer nog eens’ en dan zijn er nog de mensen die bewust of onbewust op een uitnodiging zaten te wachten en die ja zeggen. Harvey: “En ook dat willen de uitnodigers soms eigenlijk liever niet horen, want waar nemen ze de gast vervolgens mee naar toe? Er wordt ineens met andere ogen gekeken naar de eigen vieringen, wat op zich niet verkeerd is want hoe zouden we meer verwelkomend kunnen zijn? Aan de andere kant is het niet de bedoeling om van de uitnodigingszondag een hele speciale viering te maken. Je hoopt tenslotte dat de gast de volgende zondag weer komt en dat hij of zij zich opnieuw thuis gaat voelen in de reguliere vieringen.”

Basale informatie over het geloof
Voor de R.-K. Kerk is vicaris Arjen Bultsma van het bisdom Groningen-Leeuwarden contactpersoon in het team van de Raad van Kerken dat zich met dit project bezig houdt. In samenspraak met de voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, mgr. Van den Hende, wordt er een boekje voorbereid dat bedoeld is om de genodigden basale informatie te bieden over het rooms-katholieke geloof. Dit boekje wordt geproduceerd door uitgeverij Adveniat, en kan op zondag 10 september aan de genodigden worden uitgedeeld. De Nederlandse bisschoppen staan positief tegenover het project Back to church en hopen dat dit veel mensen een kans biedt om de kennismaking met de Kerk en het geloof te hernieuwen. Parochies kunnen zelf beslissen of ze mee willen doen en zich daarvoor dan aanmelden via de site kerkproeverij.nl.
Meer informatie voor parochies is ook te vinden via KRO-NCRV die net als de EO als mediapartner betrokken is bij het project, via: www.kro.nl/katholiek/kerkproeverij.

Logo’s, posters, uitnodigingen en meer zijn hier te downloaden

Kijk hier een Geloofsgesprek met Michael Harvey, dat op zondag 21 mei werd uitgezonden