Aartsbisdom > Nieuws > Vier diakenstudenten aanvaard als wijdingskandidaat

Vier diakenstudenten aanvaard als wijdingskandidaat

In de kapel van het Ariënsinstituut vond op zaterdag 18 januari de admissio plaats van vier studenten voor het permanent diaconaat in het Aartsbisdom Utrecht. Mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van Utrecht, nam namens kardinaal Eijk de studenten officieel op onder de wijdingskandidaten.

In september 2018 begon het Ariënsinstituut met een nieuwe diakenopleiding, in combinatie met de opleiding tot catecheet en diaconaal assistent. In drie jaar zullen de studenten, door colleges, stages en geestelijke vorming, worden voorbereid om gewijd te worden tot (onbezoldigd) permanent diaken. Inmiddels volgen zes diakenstudenten de opleiding en vier van hen zetten zaterdag de eerste officiële stap. Het zijn:

• Raymond ter Bogt uit Baarn (parochie HH. Martha en Maria)
  • Antoon van Gaans uit De Bilt (parochie HH. Martha en Maria)
  • Josef Großerüschkamp uit Den Haag (parochie H. Jacobus)
  • Richard Meijer uit Hoonhorst (parochie Emmanuel)

Verschillende officiële liturgische vieringen markeren belangrijke stappen op weg naar de diakenwijding. De eerste stap is de officiële aanvaarding onder de kandidaten voor de wijding (admissio). Daarin erkent de Kerk het voornemen van de studenten om zich te laten vormen tot het dienstwerk van diaken. De tweede stap is de aanstelling tot lector waarbij de opdracht wordt verleend om het Woord van God in de viering van de liturgie te verkondigen. De derde stap is de aanstelling tot acoliet, waarbij de kandidaten wordt gevraagd zich in te zetten voor de dienst aan het altaar. Uiteindelijk zal dit alles op termijn leiden tot de diakenwijding.

Rector Kuipers van het Ariënsinstituut: “De verlening van de admissio vond plaats tijdens een Eucharistieviering in de kapel van het Ariënsinstituut in aanwezigheid van de echtgenotes en enkele gasten van de kandidaten. Wij willen hen van harte feliciteren met deze bijzondere stap en wensen hen Gods zegen toe bij het vervolg van hun studie en vorming.”

Tags: