Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Th.B.M. Escher (83) overleden

Emeritus pastoor Th.B.M. Escher (83) overleden

Te Goor is op 11 november in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Theodorus Bernardus Maria Escher, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Markvelde op 7 april 1939. Na zijn priesterwijding op 17 juli 1965 was hij achtereenvolgens kapelaan te Deurningen en Veenendaal, vervolgens vanaf 1 september 1972 pastor van de H. Calixtus-parochie te Groenlo en vanaf 1 april 1976 tevens pastor van de Maria Moeder Godsparochie te Groenlo.

Met ingang van 1 januari 1982 werd hij tevens benoemd tot deservitor van de H. Calixtusparochie te Groenlo. Vanaf 1 juli 1989 tot 1 januari 1994 was hij deken van het dekenaat Groenlo. Met ingang van 1 juli 2000 werd hij benoemd tot pastor in de sectie Groenlo en tot pastoor van de parochies te Beltrum, Groenlo en Lievelde. Op 1 juli 2004 ging hij met emeritaat.

“Theo was een diepgelovig mens en pastor in hart en nieren. Een ware herder die tussen de mensen stond: altijd een luisterend oor, een troostend woord en oprechte aandacht en zorg voor ieder die op zijn pad kwam,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Theo Escher was in Groenlo verschillende jaren catecheet op zes basisscholen en hij begeleidde de teams van leerkrachten. Kardinaal Eijk: “Zo heeft hij veel bijgedragen aan een eigentijdse geloofsoverdracht. Als deken en later, na zijn emeritaat, als contactpersoon van de emeriti was hij ook een herder voor verschillende collega’s. Vele jaren mocht hij zorg en steun ondervinden van zijn huisgenote, Dinie Lenselink, tot op een bepaald moment de rollen werden omgedraaid en Theo met bewonderenswaardige trouw haar mantelzorger werd tot haar overlijden. Toen zijn eigen gezondheid achteruit ging en bleek dat er geen genezing meer mogelijk was, heeft Theo in overgave zijn sterven tegemoet gezien, in vertrouwen op God die niet laat varen het werk van zijn handen. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op donderdag 17 november in de H. Calixtusbasiliek, Kerkstraat 8 te Groenlo, aanvang 11.30 uur. Vanaf 11.00 tot 11.20 is er in de Mariakapel van de kerk gelegenheid tot afscheid nemen. Na de uitvaartmis zal de begrafenis volgen op het parochieel kerkhof aan de Goorsestraat te Hengevelde. De viering is ook online te volgen: klik hier.

Lees hier het volledige overlijdensbericht