Aartsbisdom > Nieuws > Video over ‘24 uur voor de Heer’ in Vleuten

Video over ‘24 uur voor de Heer’ in Vleuten

Paus Franciscus nam in 2014 het initiatief voor een wereldwijde bezinningsdag op de vierde zaterdag in de Veertigdagentijd: ‘24 uur voor de Heer’. Sindsdien wordt deze gebedsdag jaarlijks gehouden. In 2018 deden diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht mee: de HH. Martha en Mariaparochie, de Utrechtse stadsparochies en de parochie Licht van Christus: daar was in de Willibrordkerk te Vleuten op 10 maart de hele middag gebed, gelegenheid voor persoonlijk gesprek met de priester en het ontvangen van het sacrament van verzoening. Het videokanaal katholiekleven.nl van de Bisschoppenconferentie maakte een verslag in Vleuten.

Pastoor Martin Los vertelt in de video over het initiatief in zijn parochie Licht van Christus: “Toen vijf jaar geleden paus Franciscus aantrad, heeft hij meteen een ‘festival van vergeving’ ingesteld, vooruitlopend op het Jaar van de Barmhartigheid. Ik zag plaatjes van hem in Rome, waarop hij de biecht afnam en zelf ook biechtte. Toen dacht ik: dat kunnen wij ook zo doen. Het is meditatief, we bidden de rozenkrans, hebben stille aanbidding. We vullen de kerk met de rijkdom van de katholieke devotie. Tegelijkertijd kunnen mensen het sacrament van verzoening ontvangen, of een pastoraal gesprek hebben. Je loopt met een last rond. Aan de Kerk is het sacrament van verzoening gegeven om te zeggen: je zonden zijn vergeven. Het is een soort herstel, een soort genezing.”

24-uur-voor-de-heer-emmy_bouwman_2 24-uur-voor-de-heer-kerkgangers_3
Emmy Bouwman deelt in de video onder meer haar ervaring met het sacrament van boete en verzoening: “Vergeving is het mooiste dat er is. Dat je weer terug kunt komen bij Jezus door het sacrament van boete en verzoening.” Zelf probeerde ze het gevoel te willen biechten tevergeefs te negeren: “Biechten? Never nooit, daar begin ik niet aan. Tot ik het niet meer weg kon duwen. Toen heb ik de telefoon gepakt en gebeld naar de kerk voor een eerste biechtgesprek. Ik heb nog nooit zo’n mooie ervaring gehad.”

Tags: