Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Heilig Land > Utrechtse pelgrims teruggekeerd uit Heilig Land

Utrechtse pelgrims teruggekeerd uit Heilig Land

De deelnemers aan de bisdombedevaart naar het Heilig Land kwamen op 11 april terug in Nederland. De laatste dagen van hun bedevaart brachten zij door in en om Jeruzalem. Zo startte dag negen van de reis met een bezoek aan het Tempelplein, waarna de pelgrims in de kathedraal werden ontvangen door mgr. William. Hij is hulpbisschop van mgr. Fouad Twal, de Latijnse Patriarch van Jeruzalem die zelf in Rome was.

“De ontvangst was bijzonder hartelijk. Mgr. Woorts vertelde over onze trektocht door het Heilige Land en aansluitend sprak mgr. William over de uitdagingen waar de Kerk in Israël voor staat. Hij is niet zonder zorgen,” zo vat een pelgrim de ontmoeting samen.
Pastoor Ambting vertelde over de collecte die zijn Maria en Laurentiusparochie (Doetinchem e.o.) afgelopen Kerstmis had gehouden voor een goed doel in het Heilig Land. Van de opbrengst (3.500 euro) ontving mgr. William 1.500 euro ten behoeve van de armen. Eerder had pastoor Ambting al een enveloppe met inhoud achtergelaten bij de Franciscanen in Bethlehem. De bijeenkomst werd afgesloten met het bidden van het Onze Vader in drie talen. Volgens de pelgrims was het bezoek “zeker één van de hoogtepunten van onze pelgrimstocht.” ‘s Middags brachten zij door in de Oude Stad.

h-land-dag-9-b h-land-dag-9-c

‘Hernieuwing doopbelofte’
De voorlaatste dag van de bedevaart wandelde de groep vroeg in de ochtend naar de Heilige Grafkerk om daar het Heilig graf te bezoeken. Vervolgens gingen de pelgrims richting Jericho, de oudste en de laagste stad ter wereld. Daar bezochten ze Qasr El Yahud (het paleis van de Joden) tevens de doopplaats van Jezus. “De hernieuwing onze doopbelofte, staande aan de oever van de Jordaan en sommigen van ons op blote voeten in de Jordaan, was heel indrukwekkend. Het samen zingen van het Credo maakte het geheel compleet. Tijdens de komende Paaswake denken we ongetwijfeld aan dit moment terug,” vertelt één van hen.

h-land-dag-10-a h-land-dag-10-b

In de middag stonden de Berg van de Bekoringen en het bijbehorende klooster op het programma. De dag werd afgesloten met een Eucharistieviering in de kerk van de Goede Herder, die wordt beheerd door de Franciscanen.

h-land-dag-10-c h-land-dag-10-d

Dode Zee
De laatste dag in Israël begon met een Eucharistieviering in de Kerk van de Doodstrijd. Daarna vertrokken de pelgrims per bus naar Massada, de rotsburcht van Herodes in de Woestijn van Judea. Vervolgens reed het reisgezelschap naar Qumran, de vindplaats van de Dode Zeerollen in 1947. Tot slot ging de groep naar de Dode Zee, waar een aantal pelgrims zich liet ‘drijven’.

h-land-dag-11-a h-land-dag-11-b