Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Terugblik op springprocessie Echternach 2018

Terugblik op springprocessie Echternach 2018

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde ook in 2018 een busbedevaart naar Echternach, waar elk jaar de ‘springprocessie’ wordt gehouden. Deze korte pelgrimage (21 en 22 mei) voerde naar het graf van de eerste bisschop van Utrecht en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie, Sint Willibrord. Er namen zo’n 45 pelgrims deel, één van hen was Ruben Stolker. Hij ging voor het eerst naar de springprocessie in Echternach.

De groep pelgrims vertrok op Tweede Pinksterdag (21 mei) vanuit drie opstapplaatsen in het aartsbisdom en bezochten eerst de stad Luxemburg. In Echternach sloten ook de Rotterdamse bisschop Van den Hende, kardinaal Eijk en mgr. Hoogenboom zich aan. Ruben Stolker: “Ik wilde tijdens deze bedevaart naar Echternach vooral de ‘apostel der Nederlanden’ beter leren kennen – en dat is goed gelukt! De H. Mis in het klooster van H. Franciscus en H. Clara was trouwens een heel mooi begin; bij Maria, troosteres van de bedroefden, vierden we voor het eerst haar Feest als Moeder van de Kerk – en dat hebben we geweten: iedereen zong uit volle borst mee!”

‘Grote openbaring’
Echternach zelf was voor Stolker ook een “grote openbaring” zo vertelt hij: “Wat een leuk stadje en wat was de bekende springprocessie leuk! Heel het land en dus ook het stadje heeft vrij op die ‘3de Pinksterdag’, om St. Willibrord te gedenken. Zeker de helft van onze groep deelnemers (ca. 25) heeft meegedaan aan het ‘hupje’, ook vicaris Cornelissen en mgr. Hoogenboom. De reis was voortreffelijk georganiseerd vond ik, zowel de busreis als de accommodatie in het typisch Duitse hotelletje dichtbij Echternach.”
Stolker werd zich tijdens de bedevaart bewuster “van de grote rol die Willibrord heeft vervuld voor ons land, en de voorspraak die we mogen vragen van hem, zowel bij zijn graf alsook thuis hier in Nederland. Het is een mooie en gemoedelijke devotie in Luxemburg en ik zou wensen dat meer mensen hem zo leren kennen.”

Echternach en Willibrord
In Echternach bevindt zich het graf van de heilige Willibrord, de eerste bisschop van Utrecht en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie. De tegenwoordige basiliek in Echternach is de vijfde kerk die op deze plek gesticht werd, de eerste werd door St. Willibrord gebouwd. In 1906 werd het gebeente van St. Willibrord plechtig overgebracht naar de kerk. In 1939 werd de kerk verheven tot de rang van pauselijke basilica. De dinsdag na Pinksteren wordt in Echternach de traditionele springprocessie gehouden, een ‘religieuze dans’. Duizenden bedevaartgangers trekken door de straten van Echternach naar de basiliek waar de heilige Willibrord begraven ligt. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert regelmatig een bedevaart naar Echternach bij gelegenheid van de springprocessie. De deelnemers zijn tijdens de processie met elkaar verbonden via witte zakdoeken en springen in de maat van de processiemars: de processie wordt begeleid door muzikanten die steeds dezelfde melodie spelen. Deze grijpt terug op een eenvoudig volkswijsje, dat men in heel Europa in verschillende varianten terugvindt.

Foto’s: Aartsbisdom Luxemburg en Ben Viskaal

Tags: