Aartsbisdom > Nieuws > Stichting HiP ‘helpt helpen’

Stichting HiP ‘helpt helpen’

Tijdens hun junivergadering maakte de Bisschoppenconferentie kennis met de Stichting HiP, een snel groeiend diaconaal initiatief. Deze Stichting Hulp in Praktijk (HiP) stimuleert kerken en kerkleden om de naasten in nood te helpen. HiP brengt daarom mensen die hulp nodig hebben in contact met christenen die willen helpen, ook in het aartsbisdom. Dit diaconaal communicatienetwerk stimuleert kerken en ondersteunt de kerken bij het bieden van hulp.

De stichting is zelf dus geen diaconie, vervangt geen bestaande diaconale samenwerkingsverbanden of activiteiten van kerken, maar ondersteunt, verbetert en verbreedt deze. Oftewel: “HiP helpt helpen,” zoals de stichting het zelf kernachtig formuleert.

HiP is interkerkelijk georiënteerd en momenteel actief in 20 plaatsen in Nederland. In ruim 20 andere plaatsen is de inzet van HiP in voorbereiding. Op dit moment participeren vele lokale kerken en hulporganisaties in HiP. Deze komen uit het brede spectrum van heel kerkelijk Nederland. In 2020 wil HiP in heel Nederland actief zijn.
De Stichting HiP is enerzijds bevlogen en geïnspireerd, maar ook professioneel, zakelijk en doelgericht. Veel kerken hebben dan ook belangstelling voor de inzet van HiP. De stichting legt doorlopend contact met kerken. Zorginstellingen, medische diensten en welzijnsorganisaties verwijzen steeds vaker door naar HiP. Voor lokale overheden kan HiP bijdragen aan een goede uitvoering van de Wmo, namelijk door de inzet van een nieuwe groep vrijwilligers uit de lokale kerken.

stichting-hip-logoHiP beheert een database met kerkleden die zich als vrijwilliger hebben aangemeld. Ook de aangeboden inzet van bedrijven en hulporganisaties van christelijke signatuur staat in dit bestand. Met vragen om hulp kunnen mensen bellen naar de hulplijn (0900 4474474) van de landelijke helpdesk. Met de hulpvraag gaat de helpdesk op zoek naar een match: een vrijwilliger die de gevraagde hulp kan bieden en in de omgeving woont van de persoon die hulp nodig heeft.
“De ambities zijn groot, gericht op groei en blijvende kwaliteitstoename,” aldus de stichting. “Nog groter is onze missie christenen te stimuleren de handen uit de mouwen te steken voor hun naasten. De samenleving vraagt erom, dat blijkt. Kerkleden willen graag helpen, dat blijkt ook. En HiP helpt helpen!”

Website: www.stichtinghip.nl

Tags: