Aartsbisdom > Nieuws > Stichting Oude Gelderse Kerken verwerft oudste Cuypers kerk

Stichting Oude Gelderse Kerken verwerft oudste Cuypers kerk

De Stichting Oude Gelderse Kerken (SOGK), organisatie voor Gelders monumentaal religieus erfgoed, zal op korte termijn de monumentale H. Antonius van Paduakerk in de buurtschap Kranenburg (tussen Vorden en Ruurlo) aan zijn bezit toevoegen. De SOGK beheert in Gelderland al zes historische kerken en een synagoge. Voor de meeste kerkgebouwen is een passende herbestemming gevonden.

Daarnaast vinden in alle kerkgebouwen van de SOGK nog regelmatig of incidenteel erediensten plaats. De Stichting Oude Gelderse Kerken verwerft met de voorgenomen aankoop haar eerste kerk met een Rooms-katholieke signatuur. De door de bekende Roermondse architect Pierre Cuypers gebouwde H. Antonius van Paduakerk is zijn oudste nog bestaande kerk in ons land. Het gebouw, tevens Rijksmonument, vormt een markant voorbeeld van religieus erfgoed met een rijke historie. Het gebouw is bovendien gelegen in een waardevol cultuurlandschap. De Antonius van Paduakerk wordt al sinds enige tijd niet meer als parochiekerk gebruikt. Momenteel is er een Heiligenbeeldenmuseum gevestigd.

Nationaal museum
Het besluit voor de overdracht is in gezamenlijk overleg genomen door de drie betrokken partijen. Naast de SOGK zijn dit het Parochiebestuur van de Christus Koningkerk in Vorden en de Stichting Vrienden van de Kerk op de Kranenburg (VKK). Het ligt in de bedoeling de feitelijke overdracht van de kerk op korte termijn te laten plaatsvinden, in september of oktober 2009. “De drie partijen leveren met de overdracht een belangrijke bijdrage aan de instandhouding van monumentaal religieus erfgoed in de provincie Gelderland,” zo benadrukken ze. Daarnaast is ook de toekomst van het Heiligenbeeldenmuseum, dat wordt geëxploiteerd door de Stichting Vrienden van de Kerk op de Kranenburg, veilig gesteld. Het museum is in 2008 erkend en geregistreerd als nationaal museum.