Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Springprocessie in Echternach afgelast

Springprocessie in Echternach afgelast

Het Aartsbisdom Luxemburg heeft besloten dat vanwege de coronaviruspandemie de Springprocessie in Echternach op 2 juni niet doorgaat. Dat betekent dat de traditionele tweedaagse busbedevaart van het Aartsbisdom Utrecht naar de Springprocessie in Echternach geen doorgang vindt. Deze wordt naar volgend jaar verplaatst. Pelgrims die zich reeds hadden aangemeld, krijgen hierover persoonlijk bericht.

In Echternach bevindt zich het graf van de heilige Willibrord, de eerste bisschop van Utrecht en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie. De tegenwoordige basiliek in Echternach is de vijfde kerk die op deze plek gesticht werd, de eerste werd door St. Willibrord gebouwd. In 1906 werd het gebeente van St. Willibrord plechtig overgebracht naar de kerk. In 1939 werd de kerk verheven tot de rang van pauselijke basilica. De dinsdag na Pinksteren wordt in Echternach de traditionele Springprocessie gehouden. Duizenden bedevaartgangers trekken door de straten van Echternach naar de basiliek waar de heilige Willibrord begraven ligt. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert regelmatig een bedevaart naar Echternach bij gelegenheid van de Springprocessie.

Tags: