Aartsbisdom > Nieuws > Ruim honderd jongeren naar Ameland voor WJD@Home

Ruim honderd jongeren naar Ameland voor WJD@Home

Honderd deelnemers uit verschillende bisdommen en enkele tientallen mensen van de leiding nemen op vrijdagavond 29 april de veerboot van Holwerd naar Ameland. Daar nemen ze een weekend lang deel aan de WereldJongerenDagen@Home. De landelijke jongerenactiviteit wordt georganiseerd onder de vlag van Jong Katholiek. Ook vanuit het Aartsbisdom Utrecht neemt een aantal jongeren deel.

De WJD@Home zijn de perfecte opstap naar de Wereldjongerendagen die in 2023 in Portugal worden gehouden. Deelnemers maken er nieuwe vrienden of zien oude bekenden weer. Er is een catechese van de bisschoppen, er zijn Eucharistievieringen, een avond van barmhartigheid en het programma heeft allerlei inhoudelijke en creatieve workshops.

Leeftijdsgenoten ontmoeten
Op zondagochtend komt de mediaviering op NPO2 live vanuit de Sint-Clemenskerk op Ameland. Daaraan voorafgaand zijn twee deelnemers te gast in het Geloofsgesprek bij Leo Fijen: Mariogenia Navarro uit Den Haag en Sander Verschuur, priester in Dordrecht. Zij vertellen wat ze beleven bij de WJD en hoe belangrijk het is om leeftijdsgenoten te ontmoeten met wie je over het geloof kunt praten.
De WJD@Home hebben als thema: ‘sta op en kom in beweging’. In het Geloofsgesprek vertellen Mariogenia en Sander hoe zij dat doen. Sander: “De WJD@Home zijn de Wereldjongerendagen in het klein. Het is een voorbereiding om met elkaar echt in beweging te komen richting 2023 Lissabon. Het is gewoon heel goed als jongeren elkaar motiveren en inspireren. Je bent in je parochie vaak met een klein clubje jongeren en wanneer je elkaar dan zo ontmoet gebeurt er iets. Dan ontsteekt er een vlam. Met elkaar merk je dat de Heilige Geest je in beweging brengt.”

Mariogenia Navarro is in haar parochie onder meer actief bij het Willibrordkamp, het zomerkamp voor kinderen uit de Haagse Schilderswijk. “Aan het eind van de week zijn ze heel moe, maar willen ze niet naar huis. Omdat ze echt vrienden hebben gemaakt, meer hebben geleerd over het geloof en zich lekker voelen. Ze maken plezier en als leiding kun je naar hen luisteren als ze vertellen over dingen die ze meemaken. Dan kun je proberen het goede mee te geven: het voorbeeld van Jezus, dat we ons naar Hem en God de Vader mogen richten, dat we de Heilige Geest kunnen vragen om hulp en kracht, zodat wij lastige momenten door kunnen komen en kracht krijgen om moeilijke situaties aan te pakken.”
Zoals de kinderen zich kunnen optrekken tijdens het zomerkamp, zo heeft Mariogenia sinds 2013 de WJD als “oplaadpunt”. “Vooral in de coronaperiode heb ik het echt gemist dat je niet met leeftijdsgenoten in gesprek kon gaan over dingen, hun voorbeelden kon horen en hun adviezen. Ja, ik zie heel erg uit naar de WJD.” De eerste WJD van Sander waren in 2005. “Het was een geweldige ervaring,” zegt hij daarover. Daarna ging hij meehelpen met het organiseren van WJD-reizen vanuit het bisdom. “We moeten in beweging komen. Je kunt geen christen zijn in je eentje.”

Er zijn er dit weekend drie bisschoppen bij: mgr. Van den Hout (Groningen-Leeuwarden), mgr. Van den Hende (Rotterdam) en mgr. Mutsaerts (hulpbisschop van Den Bosch en referent voor jongeren in de Bisschoppenconferentie).

Wie de WJD@Home op afstand wil volgen kan:

• op zaterdagavond 30 april om 20.30-21.30 uur de avond van barmhartigheid volgen via een livestream van katholiekleven.nl
  • op zondagochtend 1 mei om 9.45 uur het Geloofsgesprek op NPO2 kijken
  • op zondagochtend 1 mei om 10.00 uur de mediaviering op NPO2 kijken. Bisschop Van den Hout is hoofdcelebrant

Voor jongeren die mee wilden naar de WJD@Home maar verhinderd zijn, zijn er nog enkele online momenten waaraan ze kunnen deelnemen, zoals de catechese en een workshop.

Foto boven: WJD@home op Ameland in 2019.
Foto midden: Mariogenia Navarro uit Den Haag en Sander Verschuur, priester in Dordrecht.

Tags: