Aartsbisdom > Nieuws > Priester A.R. Loozekoot overleden

Priester A.R. Loozekoot overleden

Te Vleuten is op 11 november in de Heer overleden Anthonius Rigo Loozekoot, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Utrecht op 3 juni 1964. Vanaf 1 januari 2006 was hij als kandidaat-priester werkzaam binnen het parochieverband Terborg-Doetinchem. Na zijn priesterwijding op 20 januari 2007 bleef hij als pastor werkzaam in de parochies binnen dit parochieverband, die op 1 januari 2010 werden samengevoegd tot de nieuwe parochie HH. Maria en Laurentius.

Op 1 april 2011 werd Rigo Loozekoot eervol ontslagen als lid van het pastoraal team van deze parochie. Met ingang van 1 september 2016 werd hij benoemd tot parochievicaris van de parochie HH. Martha en Maria te Baarn. Op 1 november 2016 werd hij eervol ontslagen als lid van het pastoraal team van deze parochie en ging hij met ziekteverlof.

“Rigo kwam uit een kerkelijk betrokken gezin in de Utrechtse St. Gertrudisparochie. Op twaalfjarige leeftijd – hij was inmiddels misdienaar – wilde hij al priester worden, maar dat zou nog op zich laten wachten. Op 36-jarige leeftijd meldde hij zich – destijds werkzaam bij het GAK (het latere UWV) – met enthousiasme aan als seminarist bij de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk. Zijn eerste benoeming was in de Achterhoek, in de parochie HH. Maria en Laurentius te Doetinchem en omgeving. Daar beleefde hij een mooie tijd,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “De gelovigen leerden Rigo kennen als een toegewijde priester, benaderbaar en met grote voorliefde voor een verzorgde liturgie waarbij de viering van de Eucharistie voor hem centraal stond. Vanaf 2010 kreeg Rigo last van depressieve klachten, waardoor hij het parochiepastoraat geleidelijk vaarwel moest zeggen. Dat heeft hem veel pijn gedaan. In het concelebreren, vaak met emeritus-pastoor Theo van der Sman, die hem begeleidde, vond hij kracht en troost. Moge hij nu aanzitten aan het hemels Gastmaal.”

De Eucharistieviering ten uitvaart zal plaatsvinden op woensdag 18 november 2020 om 13.30 uur in de St. Rafaëlkerk, Lichtenberchdreef 4, 3562 RD Utrecht. Deze viering zal vanwege de coronabeperkingen slechts beperkt toegankelijk zijn, maar kan worden gevolgd via het Youtube kanaal van de St. Rafaëlkerk.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht