Aartsbisdom > Nieuws > Pater M.H. Zeinstra A.A. overleden

Pater M.H. Zeinstra A.A. overleden

Te Enschede is op 9 juni in de Heer overleden de zeereerwaarde pater Michiel Haije Zeinstra A.A., Pater-Assumptionist. Hij werd geboren op 18 april 1942 te Greonterp. Na de lagere school bezocht hij het klein seminarie Sint Joseph van Mill Hill in Hoorn. Na vijf jaar studie ging hij naar het noviciaat Stella Maris in Steenbergen.

In 1964 heeft hij de eerste kloostergelofte afgelegd bij de paters Assumptionisten. Op 18 december 1971 werd hij door mgr. J. Bluijssen tot priester gewijd en benoemd in de Maria Geboorteparochie in ‘s-Hertogenbosch. In 1978 werd hij benoemd als missionaris in Afrika op de missiepost Kyondo in het huidige Congo. Na ruim twintig jaar in de missie te hebben gewerkt, werd hij op 1 november 1999 benoemd tot pastoor van de H. Plechelmusparochie te Rossum en tot pastor van de parochies van Deurningen, Saasveld en Weerselo. Vanaf 1 november 2008 werd hij benoemd in de H. Plechelmusparochie te Oldenzaal; eerst als parochievicaris en vanaf 1 januari 2017 als priester-assistent.

“In de avond van de 1e Pinksterdag ging pastor Michiel Zeinstra A.A. heen te midden van zijn familie en enkele dierbare parochianen in het MST te Enschede,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Pastor Zeinstra A.A. is, “zoals hij zelf wilde, in het harnas gestorven,” aldus de kardinaal, die hem een pastor noemt die tot het laatst toe betrokken was bij de hele parochie, maar vooral ook bij ‘zijn’ Rossum in het bijzonder.

Kardinaal Eijk: “Hij zag de ‘pastoorsfunctie’ zeer breed: de Kerk, het verenigingsleven, de mensen jong en oud, het maatschappelijke leven, het was voor hem sterk met elkaar verbonden. Zijn missiejaren in Afrika hadden een positieve invloed op zijn pastoraat in Nederland. Dat zag en voelde je in zijn betrokkenheid bij mensen, de omgeving van Kerk en samenleving en zijn congregatie. Niet gemakkelijk voor hem was, dat de situatie rondom alle levensvragen en geloofsinvulling in Nederland de laatste tientallen jaren zo veranderde. Enkele jaren geleden was Michiel nog in zijn geliefde Afrika toen aldaar een belangrijk bisdom- en parochiejubileum gevierd werd. Het mooie bisdom en zijn parochie waar het geloof leeft en grote betekenis heeft. Vol lof en met mooie verhalen en ervaringen kwam hij daarvan terug. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”

De avondwake vindt plaats op vrijdag 14 juni om 19.00 uur in de H. Plechelmuskerk, Thijplein 1, 7596 KM Rossum. Daarna is er gelegenheid om afscheid te nemen van pastor Zeinstra in de aula naast de kerk. Voor hen die niet in de gelegenheid zijn bij de avondwake aanwezig te zijn, is de aula geopend vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur. De H. Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 15 juni om 11.30 uur in voornoemde kerk. Aansluitend is de begrafenis op het parochiekerkhof aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht