Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk: ‘Open je hart voor de Heilige Geest’

Kardinaal Eijk: ‘Open je hart voor de Heilige Geest’

Kardinaal Eijk was met Pinksteren hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal te Utrecht. Hij deed een oproep: “Laten we de deur van ons hart evenals de apostelen wagenwijd openzetten voor de Heilige Geest, dan kan Hij ook onze harten vervullen met Zijn vuur en Zijn vruchten.” De kardinaal diende tijdens de viering een volwassene het H. Vormsel toe: Roel Weerheijm (36) uit de samenwerkende parochies Katholiek Utrecht (Ludgerus, Salvator, Martinus).

Een dag eerder hadden jongeren uit deze drie parochies plus de Gerardus Majellaparochie het vormsel ontvangen tijdens een viering in de kathedraal waarin mgr. Hoogenboom voorging.

In zijn preek memoreerde kardinaal Eijk hoe de leerlingen van Jezus de deur stevig gesloten hielden, uit angst voor vervolging. De vrees wint het van de oproep van Jezus om het Evangelie te verkondigen. Maar ondanks de gesloten deur komt Jezus toch binnen, “zonder de deur te forceren. En Hij geeft de apostelen een gave die alles in hun leven zal veranderen, de Heilige Geest.” Dit gebeurt met veel wind en vuur dat zich – in tongen verdeeld – op de leerlingen neerzette. Kardinaal Eijk: “In het Evangelie wenst Jezus de apostelen vrede toe, maar wat we bij Lucas zien lijkt een allesbehalve vredig toneel: storm en vuur in je huis, dat zou voor ons waarschijnlijk een reden zijn om zo gauw mogelijk 112 te bellen.”
Maar het is geen gewelddadige gebeurtenis, aldus kardinaal Eijk, het maakt wel duidelijk wat de Heilige Geest doet: die werkt als een wind – ook in de zeilen van de Kerk die zich daarmee over de hele wereld heeft verbreid. “Die wind van God, die Heilige Geest, is ook de wind in de zeilen van ons persoonlijk geloofsleven als leden van de Kerk. Die Heilige Geest brandt als een intens verlangen in ons om God en iedere medemens lief te hebben als onszelf overeenkomstig Gods geboden. Dat wil de Heilige Geest bewerken in ieder van ons. … Zijn wij evenals de apostelen bereid de deur van ons hart wagenwijd open te zetten voor de Heilige Geest? Dat garandeert ons geen gemakkelijk leven, wel een leven geleid door de kracht en de liefde van de Heilige Geest, die al in dit leven hun vruchten afwerpen en ons zekere koers doen houden richting het eeuwige Koninkrijk Gods.

Vormeling Roel Weertheijm vertelde in het parochieblad ‘Tussentijds Magazine’ van de drie Utrechtse parochies over zijn stap naar het katholicisme. Hij leest graag in de Bijbel en voelde bij zijn doop “echt dat ik door God was opgenomen. Maar na de Heilige Communie hoorde ik er echt bij.” Zijn wereldbeeld is fundamenteler en stabieler sinds hij katholiek werd, waarbij de liefde het belangrijkst is. “Geloven is weten dat er van je gehouden wordt, ook al ben je verre van perfect. Het geloof is het mooiste dat me is overkomen.”

Tags: