Aartsbisdom > Huwelijk en gezin > Ouders en school: Bouwen aan Vertrouwen

Ouders en school: Bouwen aan Vertrouwen

Het is september: de start van het nieuwe schooljaar. Elise Bangma-Mertens (medewerker Huwelijk en Gezin van het Aartsbisdom Utrecht): “School heeft een grote invloed op het leven van kinderen. Daarom moeten we goed nadenken over de school waar ze naartoe gaan. Het is belangrijk om te weten dat de school bedoeld is om ons, als ouders, te ondersteunen. Wij zijn en blijven altijd de eerste en voornaamste opvoeders.”

Er zijn tegenwoordig verschillende visies over opvoeding, aldus Bangma-Mertens, “daardoor kunnen dilemma’s ontstaan. Mogelijk heeft of krijgt de school een andere visie dan jij als ouder. Eén van de gebieden waar dit momenteel het sterkst naar voren komt, is de seksuele opvoeding. Ouders hebben de vrijheid om voor hun kind een bepaalde godsdienstige of zedelijke opvoeding te kiezen die overeenkomt met de eigen overtuiging. Dit wordt in de huidige samenleving echter niet als vanzelfsprekend aangenomen. Hoe kun je hiermee omgaan?”
“Het is een zeer actueel onderwerp, de omgang met ouders en school, vooral als het gaat om de seksuele opvoeding en voorlichting. Het is goed en belangrijk om je hierin te verdiepen en er meer over te leren. Dat kan bijvoorbeeld op de 5de editie van het opGROEIsymposium, op zaterdag 8 oktober te Ede. Sinds de kerndoelen van het basisonderwijs (en de onderbouw van het middelbaar onderwijs) eind 2013 voor het eerst de toevoeging kregen om aandacht te besteden aan seksualiteit en seksuele diversiteit, heeft het opGROEIsymposium katholieke opvoeders willen toerusten en ondersteunen. Enerzijds door de liefdevolle en waardige kijk van de Kerk op liefde en seksualiteit voor het voetlicht te brengen, anderzijds door een ontmoetingsplek te zijn waar ouders en andere opvoeders met elkaar in gesprek kunnen gaan, voorbeelden kunnen uitwisselen en elkaar kunnen bemoedigen. Dit jaar richt het opGROEIsymposium zich op de relaties tussen ouders, school en Kerk onder het thema ‘Bouwen aan Vertrouwen’.”

Er zijn drie hoofdlezingen, door basisschooldirecteur Loles Bobo Ruiz, Tweede Kamerlid en arts Nicki Pouw en priester Luc Simons. In de middag kunnen deelnemers in twee rondes kiezen uit vier workshops. Zaken die aan bod komen, zijn bijvoorbeeld: Wat zijn de rechten van ouders, hoe ga je het gesprek aan met school, wat zegt de Kerk over de plaats van ouders bij de opvoeding? De workshops zijn praktisch en brengen via stellingen het onderlinge gesprek op gang. Ook wordt het thuisproject ‘Het cadeau, 10 brieven over Liefde, Leven en Lichaam’ gepresenteerd, als ondersteuning voor ouders om met hun kinderen in gesprek te gaan over de onderwerpen liefde, relaties en seksualiteit.

Klik hier voor meer informatie over het opGROEIsymposium

Lees hier het uitgebreide artikel in bisdomblad ‘Op Tocht’