Aartsbisdom > Nieuws > Oktobereditie ‘Op Tocht’ verschijnt deze week

Oktobereditie ‘Op Tocht’ verschijnt deze week

De nieuwe ‘Op Tocht’ besteedt uitgebreid aandacht aan de slotbijeenkomst voor de cursisten die de tweejarige opleiding tot diaconaal assistent hebben gevolgd. Daar presenteerden zij kort het project dat ze in het kader van hun opleiding in hun parochie hadden uitgevoerd. Daarnaast bevat deze oktobereditie van ‘Op Tocht’ een interview met twee van de kersverse diaconaal assistenten, die vertellen over de opleiding en hun kijk op de Kerk in de samenleving van nu.

Verder bevat dit nummer onder meer een fotoverslag van de Willibrordprocessie door de straten van Utrecht, de column van kardinaal Eijk over zijn recente bezoek aan Kevelaer en een verslag van de succesvolle misdienaarsdag. Misdienaars en acolieten uit heel het bisdom kwamen met hun begeleiders naar Utrecht voor deze ‘Tarcisiusdag’ (de patroon van de misdienaars). Na een Eucharistieviering in de Sint Catharinakathedraal volgde een speurtocht door de stad. De dag eindigde traditioneel bij het bisschopshuis met een ‘balkonscène’. Voor alle deelnemers was er een prijs.
Extra in deze oktobereditie van ‘Op Tocht’ is een ‘infographic’ over de rozenkrans, die makkelijk losgehaald en bewaard kan worden. Het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen katholiekleven.nl ontwikkelde deze infographic waarop de rozenkrans is afgebeeld met de volledige gebedsteksten en op de achterzijde een toelichting. Voor wie er niet vertrouwd mee is, kan de rozenkrans een hele puzzel lijken. Aanleiding voor de infographic was het feit dat oktober is uitgegroeid tot Rozenkransmaand (met op 7 oktober de viering van de Gedachtenis van de H. Maagd Maria van de Rozenkrans).
Bovendien bidden de bisschoppen in 2018 met alle katholieken elke maand een dag de rozenkrans met als intentie de vrede in de wereld. De eerstvolgende dag is 1 november (Hoogfeest Allerheiligen). Dan wordt in het Aartsbisdom Utrecht het rozenkransgebed om 18.30 uur gebeden in de H. Kruisverheffing basiliek in Raalte, om 19.00 uur gevolgd door de Eucharistieviering. Hoofdcelebrant is kardinaal Eijk.

Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: