Aartsbisdom > Nieuws > Missio: bezoek aan Pauselijke Missiewerken in Rome

Missio: bezoek aan Pauselijke Missiewerken in Rome

In de tweede helft van februari was een groep van Missio Nederland enkele dagen te gast in het Internationale Centrum voor Missionaire Animatie te Rome. De groep bestond uit diverse mensen van Missio en de verantwoordelijke personen voor missie in de bisdommen. Vanuit het Aartsbisdom Utrecht nam diaken Tom van Vilsteren deel, sinds vorig jaar lid van de Algemene Raad van Missio Nederland.

Netwerk van gebed
Pater Dinh Anh Nhue Ngyen, directeur van het centrum en secretaris-generaal van de Pauselijke Missionaire Unie, begeleidde de deelnemers deze dagen waarin zij kennis maakten met de vier Pauselijke Missiewerken en hun secretarissen-generaal. Deze vier congregaties hebben alle een eigen karakter en missie: verspreiding van het geloof, missionaire jeugd, coördinatie van de missionaire samenwerking in de Kerk en missionaire vorming. “In de inleidingen, lezingen en gesprekken die we met elkaar hadden over missie en charisma van de vier missiewerken, klonk steeds de zinsnede: De Pauselijke Missiewerken zijn een netwerk van gebed. Bij alle missie-activiteiten die we ondernemen, moet het gebed leidend zijn. Dat is wat de Pauselijke Missiewerken onderscheidt van andere organisaties en instellingen voor goede doelen. Dit netwerk verbindt gelovigen en geloofsgemeenschappen over de hele wereld met elkaar. Je bent niet alleen,” zo staat in het verslag op de website van Missio Nederland. Diaken Van Vilsteren vult aan: “Daar waar het in de samenleving vaak om financiën draait, onderstrepen de Pauselijke Missiewerken nadrukkelijk gebed en evangelisatie als krachtig instrument voor een missionaire Kerk.”

Missie in vele vormen
De groep bracht ook een bezoek aan de basiliek Sint Paulus Buiten de Muren, waar de grote apostel en missionaris begraven ligt. “Het gezamenlijk bidden van de geloofsbelijdenis bij zijn graf verbond ons met de man die op zijn vele zendingsreizen het Evangelie verkondigde,” aldus het verslag, dat vervolgt: “Ons geloof is missionair. Dat we daarvoor niet altijd letterlijk op reis hoeven te gaan zoals Paulus, laat ook Thérèse van Lisieux zien. De heilige Thérèse verliet nooit haar klooster, toch is zij de patrones van de missie. Missie is er in vele vormen met als kern het gebed.”

Verbondenheid
De deelnemers voelden zich in Rome verbonden met het netwerk van gelovigen over de hele wereld. Die verbondenheid was er ook met elkaar als groep. Missio: “Geïnspireerd en aangespoord door de enthousiaste en onvermoeibare pater Anh Nhue keerden wij huiswaarts, waar ons de taak wacht om samen met u vorm te geven aan missie in Nederland.”
In het bisdomblad ‘Op Tocht’ van maart doet Tom van Vilsteren uitgebreid verslag van dit bezoek aan Rome.