Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts in video over kersttafereel

Mgr. Woorts in video over kersttafereel

In veel kerken is de kerststal weer opgebouwd. Met Kerstmis en daarna zijn de deuren van de kerken open voor iedereen die naar de stal wil komen kijken, waar Jezus werd geboren. Ook in huis worden de stalletjes klaargezet voor Kerstmis. In een video op katholiekleven.nl geeft de Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts tekst en uitleg over het kersttafereel zoals dat op het Middelrijns altaar is afgebeeld. Daarop zijn enkele bijzondere elementen te zien, zoals de sok van Jozef.

De evangelist Lucas schrijft over de geboorte van Jezus: “Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David. En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe” (Lucas 2, 11-12).
Mgr. Woorts geeft in deze video toelichting op de geboorte van Jezus in Bethlehem, zoals die is afgebeeld op het Middelrijns altaar (uit ongeveer 1410). Dit kunstwerk is in het Museum Catharijneconvent in Utrecht te bewonderen. Het is een weergave met Maria en Jezus, met Jozef en de os en de ezel. Maar het Middelrijns altaar heeft ook een aantal bijzondere elementen, legt mgr. Woorts uit. Bekijk de video om onder meer te ontdekken waarvoor Jozef één van zijn sokken gebruikte.

Tags: