Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts stuurt groet van verbondenheid aan de Joodse gemeenschap in Nederland

Bij gelegenheid van 75 jaar bevrijding heeft mgr. drs. H.W. Woorts, referent namens de Bisschoppenconferentie voor Kerk en Jodendom, een groet gestuurd aan de Joodse gemeenschap in Nederland. “Naast de dankbaarheid voor het feit dat wij als Nederlanders 75 jaar in vrijheid kunnen leven, is er in uw gemeenschap zeker ook deze dagen het enorme verdriet en de pijn vanwege het lijden en de uitroeiing van miljoenen Joodse broeders en zusters, waaronder uw eigen familieleden en vrienden.”

De brief is in aanloop naar 4 en 5 mei verstuurd naar contacten binnen de Joodse gemeenschap. Mgr. Woorts refereert aan de nationale herdenking in Amsterdam van 75 jaar bevrijding van Auschwitz, op 26 januari jongstleden, waarbij hij namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie aanwezig was.

“Daar spraken ook jonge kinderen over wat hun (over)grootouders in de oorlog hadden meegemaakt. Het raakte mij diep, zeker deze jonge kinderen te zien – zo vol toekomstdromen, met zoveel talenten – die een teken van hoop zijn voor onze wereld, maar die al zo jong meedragen dat zij er eigenlijk niet hadden mogen zijn van de bezetter van ons land destijds. En dat zij moeten leven met het besef dat er ook nu mensen zijn voor wie zij niet gewenst zijn.”

Toenemend antisemitisme
Ook benoemt de bisschop in zijn brief het toenemende antisemitisme in ons land en in omringende landen. Hij wijst er op dat paus Franciscus zich hier meerdere keren tegen heeft uitgesproken en hij herinnert aan de gezamenlijke verklaring van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland en de Protestantse Kerk Nederland van 28 juni 2019 vanwege het toenemend antisemitisme in Nederland.
Daarin staat: “Wij rekenen het ook tot onze verantwoordelijkheid er alles aan te doen om antisemitisme in de hele samenleving tegen te gaan en om initiatieven te ondersteunen die daar een dam tegen opwerpen. Hierbij roepen wij de overheid alsook de gehele samenleving op om alles te doen wat in haar vermogen ligt om antisemitisme te bestrijden.”

Mgr. Woorts is mede hierom namens de R.-K. Bisschoppenconferentie lid van de Raad van Ambassadeurs van het Nationaal Holocaust Museum in oprichting.

Lees de brief van mgr. Woorts hier

Foto: mgr. Woorts tijdens de nationale herdenking op 26 januari 2020

Tags: