Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts hoofdcelebrant bij start Mirakelweek

Mgr. Woorts hoofdcelebrant bij start Mirakelweek

In de nacht van zaterdag 16 op zondag 17 maart wordt in Amsterdam de jaarlijkse Stille Omgang gelopen. Uit heel Nederland komen pelgrims naar de hoofdstad om het Mirakel van Amsterdam te gedenken. Voor of na deze Omgang wonen zij één van de Eucharistievieringen bij in één van de zeven binnenstadskerken. De Stille Omgang is het sluitstuk van de Mirakelweek, die op woensdag 13 maart (Hoogfeest van het Mirakel van Amsterdam) begon met een plechtige Eucharistieviering in de Begijnhofkapel, mgr. Woorts was hoofdcelebrant als referent voor de bedevaarten.

Het motto voor de Stille Omgang van 2019 luidt: ‘Vreugde is het onmiskenbare teken van God’. De jonge pelgrims hebben in de Mozes en Aäronkerk hun eigen viering met als thema ‘Vreugde’. Ook vanuit het Aartsbisdom Utrecht reizen vele pelgrims naar Amsterdam; de drie Utrechtse bisschoppen (kardinaal Eijk, mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts) zijn celebrant tijdens een aantal van de vieringen.

In zijn preek bij de start van de Mirakelweek wees mgr. Woorts onder meer vooruit naar het einde van de avondmis van Witte Donderdag, wanneer “de overgebleven geconsacreerde hosties in de ciborie worden gedaan en vervolgens in processie door de kerk worden gedragen naar een zijkapel of andere waardige aparte plaats.” Die processie is een verbeelding van de tocht van Jezus met zijn apostelen van de Bovenzaal van het Laatste Avondmaal naar de Hof van Olijven, waar Hij ging bidden, in afwachting van zijn gevangenneming. Als misdienaar voelde de jonge Woorts al aan: “Hier is Jezus, Hij is bij ons en wij blijven bij Hem. Hoewel het een geladen en verstild moment was en is, gaf en geeft het mij toch in mijn hart een diepe vreugde, zo dicht bij Jezus te mogen zijn.”
Eveneens indrukwekkend was de eerste Sacramentsprocessie die hij ruim 40 jaar geleden in Lourdes meemaakte, zo vertelde de Utrechtse hulpbisschop. Zaterdag komen ook velen naar Amsterdam, “niet voor een Sacramentsprocessie, maar wel ter ere van onze Heer Jezus, blijvend aanwezig in het Allerheiligst Sacrament van de Eucharistie. … Velen zullen hopelijk vooral ook de vreugde ervaren door de viering van de Eucharistie in een van de kerken van Mokum en door de Stille Omgang, een vreugde die vooral in ons hart aanwezig is, een vreugde die het onmisbare teken is van God in ons midden.”

Mgr. Woorts benadrukte dat de Heer “op Zijn tijd en Zijn wijze tekenen verricht, om ons te laten weten: Ik ben bij jullie, Ik laat jullie niet aan jullie lot over.” Hij heeft ons de Eucharistie gegeven en Hij is ons voorgegaan – “door Zijn lijden, sterven en verrijzen – naar de hemelse stad Jeruzalem, het huis van de Vader. Daar zal er de onvoorstelbare vreugde zijn van het leven in Zijn aanwezigheid, dan niet meer onzichtbaar, maar van aangezicht tot aangezicht. Moge dat geloof, broeders en zusters, beste medepelgrims, ons gaande houden met alle pieken en dalen in ons persoonlijk leven, in onze Kerk en onze samenleving. De Heer laat al eeuwenlang zien, zeker ook hier in Amsterdam, dat Hij bij ons is en blijft, op Zijn tijd, op Zijn wijze. Dat dat geloof telkens in ons hart een diepe vreugde moge doen ontvlammen!”

Foto’s: Niels Kuiper

Tags: