Aartsbisdom > Nieuws > Diaken J.C.J. Omtzigt overleden

Diaken J.C.J. Omtzigt overleden

Te Denekamp is op 9 maart in de Heer overleden de eerwaarde heer Johannes Cornelis Jacobus Omtzigt, diaken van het Aartsbisdom Utrecht. Jan Omtzigt werd geboren te Ter Aar op 1 december 1939. Vanaf 1979 was hij werkzaam in het Aartsbisdom Utrecht; eerst als directeur van De Zwanenhof te Ambt Delden en vervolgens vanaf 1987 als bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek onderwijs. Op 1 januari 2000 ging hij met vervroegd pensioen. Na zijn diakenwijding op 25 oktober 2008 in de Karmelkerk te Zenderen was hij werkzaam als diaken in de Elisaparochie te Almelo. Op 1 december 2014 ging hij met emeritaat.

“Jan was in zijn werk als directeur van De Zwanenhof en in zijn functies ten behoeve van het katholiek onderwijs een echte man van de Kerk,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Hij probeerde op een zorgvuldige wijze recht te doen aan het beleid van de bisschoppen met betrekking tot de katholiciteit van het onderwijs, waarbij hij veel belang hechtte aan een open dialoog met de godsdienstleraren. Jan was een zeer gelovige, vriendelijke, hartelijke en attente man die echt kon luisteren en met wie het goed samenwerken was,” aldus de kardinaal.

Kardinaal Eijk: “In 2002 werden Jan en zijn echtgenote Ceciel trouwe bezoekers van de maandelijkse bijeenkomsten van Karmel Twente, een groep mensen die zich verbonden voelen met de Karmelcommuniteiten in Twente. […] De spiritualiteit van de Karmel werd ook de voedingsbodem voor zijn roeping tot het ambt van permanent diaken. Na zijn diakenwijding werd hij benoemd in de Elisaparochie in Almelo. Helaas openbaarde zich niet lang daarna zijn ziekte. […] Na een ziekbed van bijna tien jaar heeft Jan nu zijn leven terug gegeven aan zijn Schepper. Wij zijn Jan veel dank verschuldigd voor zijn grote en trouwe inzet. Moge hij rusten in de vrede van onze goede God. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake wordt gehouden op donderdag 14 maart om 19.00 uur in de R.K. parochiekerk Maria Onbevlekt Ontvangen, Hertmerweg 44 te Zenderen. Aansluitend is er gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren. De gezongen uitvaart zal plaatsvinden op vrijdag 15 maart om 11.00 uur in de bovengenoemde kerk. Aansluitend is de begrafenis op de Algemene Begraafplaats aan de Oude Almeloseweg 50 te Borne. Voorafgaand aan de uitvaart is er, van 10.00 tot 10.45 uur, gelegenheid tot afscheid nemen in de rouwkapel van de kerk. Na afloop van de plechtigheid is er gelegenheid om te condoleren bij Hotel Jachtlust, Weerselosestraat 306 te Hertme.

Lees hier het volledige overlijdensbericht